Franchise: Afspraken maken met de franchisegever
De samenwerking in franchiseverband moet zonder meer gebaseerd zijn op wederzijds vertrouwen. Daarbij is het noodzakelijk dat u en de franchisegever afspraken met elkaar maakt. De basisafspraken tussen u en de franchisegever worden schriftelijk vastgelegd in een franchiseovereenkomst. Dit zijn bindende afspraken. Dat wil zeggen dat partijen elkaar kunnen houden aan de gemaakte afspraken. Over het algemeen krijgt u als aspirant-franchisenemer een standaardfranchiseovereenkomst voorgelegd, die ook aan de andere franchisenemers is aangeboden. Sommige overeenkomsten zijn kort en bondig, maar laten veel ruimte voor meningsverschillen, andere zijn zeer uitgebreid en kunnen u daardoor afschrikken.
Het is daarom belangrijk, dat een franchiseovereenkomst duidelijk is en bovendien is opgesteld in begrijpelijke taal. Bovendien is het van belang dat de belangrijkste aspecten aan de orde komen.
Wijziging in afspraken De looptijd van de franchiseovereenkomst is in de regel vijf jaar. Afwijkende looptijden komen wel eens voor. De afspraken in de franchiseovereenkomst worden op een bepaald moment gemaakt. In de loop der tijd kunnen, onder invloed van nu nog niet te voorziene omstandigheden, wijzigingen in de afspraken worden aangebracht. Nieuwe wetgeving kan daartoe bijvoorbeeld aanleiding geven. Ook kunt u denken aan een noodzakelijke bijstelling van de formule door een verandering in de behoeften van de consument. Het moet daarom mogelijk zijn om de franchiseovereenkomst incidenteel aan te passen aan de veranderde praktijk.
Zo’n gelegenheid doet zich voor na afloop van de contractperiode, wanneer een nieuwe overeenkomst wordt aangegaan voor de daarop volgende periode. Het is daarbij van belang, dat er wederzijds vertrouwen bestaat. Het vernieuwde contract zal dan een duidelijke voortzetting zijn van de eerdere versie. ‘Onredelijk bezwarende’ wijzigingen mogen niet voorkomen.
Franchisehandboek Naast de franchiseovereenkomst wordt doorgaans een franchisehandboek gebruikt. In zo’n handboek zijn alle praktische en operationele zaken geregeld. Het handboek is de invulling van het ‘raamwerk’ van de franchiseovereenkomst. Daarbij kunt u denken aan de volgende onderwerpen:
• een omschrijving van het assortiment; • modelarbeidscontracten voor het personeel; • praktische instructies; • overige operationele zaken.
Ook deze zaken zijn binnen de franchiseorganisatie bindend. Dat wil zeggen dat u en de franchisegever zich moeten houden aan de afspraken die u over deze zaken hebt gemaakt. De inhoud van het franchisehandboek is, in tegenstelling tot de franchiseovereenkomst, op elk moment aan te passen. Maar de aanpassingen mogen nooit in strijd zijn met de franchiseovereenkomst!
Ook in het handboek kan de franchisegever u geen verplichtingen opleggen, die onredelijk bezwarend zijn. Gebruikelijk is, dat het handboek in de startfase van de franchiseorganisatie nog heel beknopt is en dat het in de loop der tijd steeds omvangrijker en gedetailleerder wordt.
Onderwerpen Onderwerpen, die in een franchiseovereenkomst aan de orde kunnen komen zijn onder meer:
• de intentie (bedoeling) van beide partijen (dit is in het contract geformuleerd als: ‘In aanmerking nemende dat …’); • franchise: recht op toepassing van de formule, handelsnaam en merk; • exclusief gebied voor de franchisenemer; • handelsnaam: hoe toe te passen; • franchisehandboek: betekenis ervan; • wijziging instructies; recht en plicht aanpassing; • inrichting en exterieur, te maken conform de formule; • plicht van de franchisegever om de formule verder te ontwikkelen; • opleiding en training; • verkoopondersteuning en reclame; • inkoop van producten en diensten; • boekhouding en administratie; • controle en inspectie ten behoeve van de uniformiteit; • verzekeringen, wat moet en wat kan; • zelfstandig ondernemerschap franchisenemer; • wederzijdse vrijwaring; • inbreuk door derden op de rechten van franchisegever; • vergoedingen voor diensten van franchisegever; • betaling van de royalty door de franchisenemer aan de franchisegever; • duur van de overeenkomst, bepalingen voor verlenging; • tussentijdse beëindiging en overdracht van de onderneming; • defungeren, dat wil zeggen dat de franchisenemer zijn of haar franchisenemerschap niet meer kan uitoefenen, bijvoorbeeld door ziekte; • beëindiging door wanprestatie; • gevolgen van beëindiging; • verplichtingen van franchisegever bij beëindiging; • verplichtingen van franchisenemer bij beëindiging; • geheimhouding en non-concurrentiebeding; • inbreng onderneming in een andere vennootschap; • inspraak en reglement Franchiseraad; • boetebeding; • arbitrage- en geschillenregeling.
Portals speciaal voor Ondernemers en Managers
Personeel Wilt u met het leidinggeven aan personeel minder tijd kwijt zijn en professioneler leidinggeven? Kijk dan op HRM-Tools voor Leidinggevenden
Financieel U wilt als ondernemer meer grip op uw Financiële Zaken? Uw Jaarcijfers analyseren, Prognoses en Kostenberekeningen Maken, enzovoort? Kijk dan op Financieel Sterk Ondernemen (FSO)
Sales U wilt met een sterkere aanpak van uw verkoop meer omzet maken? Met tools voor bijvoorbeeld het schrijven van sterke verkoopbrieven, belscripts, scorende offertes, verkoopplannen, verkoopprognoses en verkoopoverzichten? Kijk dan op Orders en Opdrachten binnenhalen
Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief
Dit artikel behoort tot onze portal Orders & Opdrachten Binnenhalen. Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen.
Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.
CD-ROM Acquisitie
CD-ROM Offertes Schrijven CD-ROM Offertemanager
Software Offerteberekeningen Maken (versie Zakelijke Dienstverlening, Productie en Ambacht) Software Offerteberekeningen Maken (versie Detailhandel en Groothandel) Software Offertes Schrijven
Software Verkoopbrief Schrijven
Software Belscript Schrijven
|