Maak optimaal gebruik van een Telefoonscript
Een Telefoonscript is eigenlijk niet meer dan een paar standaardzinnen in een vaste volgorde. Een goed Telefoonscript helpt u uw telefoongesprek te structureren en te leiden naar een goed eindresultaat (namelijk de bestelling of de afspraak). Hierna vindt u per onderdeel een aantal praktische adviezen voor het schrijven van een professioneel Telefoonscript.
Schrijven van een Telefoonscript: de voorbereiding Lees het Telefoonscript goed door voordat u gaat bellen. Zodat het Telefoonscript vers in uw geheugen zit. Lees niet vanaf papier. Dat komt geforceerd over. Praat zoals u bent zodat u natuurlijk overkomt. Houd u in de grote lijnen wel aan de vragen, maar probeer ook goed te luisteren naar uw klant. Speel zo nodig in op opmerkingen en vragen van degene die u belt.
Schrijven van een Telefoonscript: begroeten en voorstellen Spreek uw eerste zin (wie bent u en namens wie belt u?) langzaam en duidelijk uit. Zo geeft u degene aan de andere kant van de lijn de tijd om te wennen aan uw stem. Spreek duidelijk uw naam en firmanaam uit zodat deze beide namen goed blijven hangen bij uw klant.
Schrijven van een Telefoonscript: Wat is de reden van bellen? Licht de aanleiding van uw telefoongesprek kort toe. Mensen die u belt, willen graag weten waarvoor u ze belt. Wees daarbij vooral eerlijk. Als later tijdens het gesprek blijkt dat u voor heel iets anders belt dan u in eerste instantie heeft aangegeven, is de kans op succes nagenoeg verkeken.
Schrijven van een Telefoonscript: Stel een open en positieve vraag Informeer bij de klant op een positieve manier naar de behoefte aan uw producten of diensten. Luister goed naar het antwoord en haak daar bij uw volgende vraag op in. Zo ontstaat de interactie die u nodig heeft om de interesse van de ander te wekken. Stel altijd een open vraag (dat is een vraag waarop de ander niet alleen maar "ja" of "nee" kan antwoorden).
Schrijven van een Telefoonscript: Vraag door Het is belangrijk om goed te luisteren naar het antwoord op de vragen die u de klant stelt. Een klant vind het prettig als u laat merken dat u oprecht geïnteresseerd bent in de gegeven antwoorden. Als een klant merkt dat u niet in staat bent om op zijn of haar vragen te reageren, is de kans groot dat deze afhaakt. Houd daarom niet teveel vast aan uw Telefoonscript. U bent dan immers niet in staat om eventuele vragen te beantwoorden.
Schrijven van een Telefoonscript: Stuur aan op een afspraak Het doel van uw gesprek is om iets te verkopen en daarvoor een afspraak te maken. Hou dit doel goed voor ogen, zonder al te opdringerig over te komen.
Schrijven van een Telefoonscript: Bevestigen afspraak Het is belangrijk om de gemaakte afspraak nog even te bevestigen, indien mogelijk ook per e-mail. Zodat de ander de afspraak in zijn agenda zet en zeker weet dat hij u goed heeft begrepen. Vraag daarom of het mogelijk is een afspraakbevestiging te sturen.
Schrijven van een Telefoonscript: Neem positief afscheid Zorg voor een positieve afsluiting van het gesprek, ook als de klant geen interesse heeft getoond. Het is jammer als iemand geen interesse heeft, maar blijf altijd beleefd.
Bron: Coach voor ondernemen
Hulp nodig en meer informatie? Meld u dan aan als gebruiker van de portal Orders & Opdrachten Binnenhalen. Klik hier voor meer informatie en aanmelden
Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief
Dit artikel behoort tot onze portal Orders & Opdrachten Binnenhalen. Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen.
Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.
CD-ROM Acquisitie
CD-ROM Offertes Schrijven CD-ROM Offertemanager
Software Offerteberekeningen Maken (versie Zakelijke Dienstverlening, Productie en Ambacht) Software Offerteberekeningen Maken (versie Detailhandel en Groothandel) Software Offertes Schrijven
Software Verkoopbrief Schrijven
Software Belscript Schrijven
|