Onderhandelen bij een aankoop: Tips voor goed onderhandelen
Een aankoop is juridisch gezien het sluiten van een overeenkomst tussen twee partijen. Elke partij probeert zoveel mogelijk geld te verdienen of uit te sparen. Hiervoor is nodig dat u goed kunt onderhandelen met uw leverancier als het een overeenkomst van uw bedrijf of organisatie betreft.
Allereerst is het van belang dat u als koper uw positie goed kent. Als koper bent u altijd sterk bevoordeeld. Want u bent immers degene die de aankoop doet. Als koper moet u proberen in te schatten hoe belangrijk de aankoop is voor de verkoper. Gaat het om een lucratieve deal dan zal de verkoper veel doen of nalaten om de deal rond te krijgen.
Let erop dat u bij het onderhandelen niet alleen over de prijs onderhandelt. Soms is onderhandelen over wat u geleverd krijgt veel lucratiever. Bijvoorbeeld onderhandelen over de prijs van een nieuwe auto heeft niet zoveel zin gezien de lage marges. Veel lucratiever is het dan om te onderhandelen over bijvoorbeeld een gratis trekhaak of een navigatiesysteem.
Komt u tot een overeenkomst en gaat u contant betalen, vraag dan extra korting bij kontante betaling.
Tijd is altijd een goed middel om druk op de onderhandeling te zetten. Zeg dat de aankoop niet zo dringend is en dat eventueel enkele maanden zal gewacht worden met de aankoop tenzij de prijs iets zakt.
Belangrijk is dat u zorgt voor het zogenoemde ‘breekijzer’. Een argument waar de verkopende partij niet omheen kan: uw mogelijkheid om elders te kopen tegen een lager bedrag of gunstiger voorwaarden.
Concurrentie is de grote boeman voor veel verkopers. Als uw pogingen tot het behalen van een goede prijs niets uithalen zorg er dan voor dat je bij een andere leverancier terecht kan. Vertel de verkoper ook dat u met andere leveranciers praat. U zult merken dat het helpt.
Bij een aankoop is het belangrijk om goed geïnformeerd te zijn. Leer zoveel mogelijk over de aan te kopen producten, uw leverancier en zijn huidige positie en zorg ervoor dat u op de hoogte bent van de laagste prijzen. Internet helpt u in veel gevallen op een snelle en effectieve manier. Vraag bij een maatwerkproduct om een een gedetailleerde offerte. Een gedetailleerde offerte geeft de verkoper niet de mogelijkheid om uitvluchten te zoeken voor de hoge prijs. En geeft u de mogelijkheid om in detail te onderhandelen en eventuele prijskortingen te bedingen.
Tot slot Let er altijd op dat er niet enkel onderhandeld wordt om een goede prijs maar zorg er steeds voor dat de leverancier voldoet aan uw eisen. Uw bedrijf moet wel goed met het aangekochte product kunnen werken. Laat de overeenkomst bevestigen op papier zodat u later geen onenigheid krijgt over de voorwaarden.
Behoefte aan digitale ondersteuning bij uw onderhandelingen? Meld u dan aan als gebruiker van de portal Orders & Opdrachten Binnenhalen. U krijgt dan de beschikking over verschillende nuttige Tools om te Onderhandelen. Naast vele andere verkooptools die uw succes als salesmanager of verkoper zullen vergroten. Klik hier voor meer informatie en aanmelden
Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief
Dit artikel behoort tot onze portal Orders & Opdrachten Binnenhalen. Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen.
Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.
CD-ROM Acquisitie
CD-ROM Offertes Schrijven CD-ROM Offertemanager
Software Offerteberekeningen Maken (versie Zakelijke Dienstverlening, Productie en Ambacht) Software Offerteberekeningen Maken (versie Detailhandel en Groothandel) Software Offertes Schrijven
Software Verkoopbrief Schrijven
Software Belscript Schrijven
|
Vergelijkbare artikelen tips voor uw offerte verkoop tips: tip voor het werven van nieuwe klanten wijziging van uw klantgegevens op de markt is uw euro... checklist order verkrijgen checklist nazorg na een verkregen order let op de verkoopsignalen van uw klanten! beter zaken doen via een netwerk hoe goed omgaan met twijfelende klanten? valkuilen bij prijsonderhandelingen
|