1
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

Bedrijfsovername: welke manieren van bedrijfsovername zijn er?

Elke ondernemer krijgt er op een dag mee te maken: bedrijfsovername. In veel gevallen kan dit zeer soepel verlopen. Het bedrijf komt via de bedrijfsovername in handen van de kinderen, of heeft tegen de tijd dat de eenmanszaak of VOF omgezet is in een BV meerdere aandeelhouders gekregen waardoor het bedrijf een langere toekomst voor de boeg heeft dan de ondernemer zelf. Als dit niet het geval is en het bedrijf overgedragen moet worden aan een derde komt er soms veel meer bij kijken. Er zijn verschillende manieren om een bedrijf over te nemen. Hierna worden de belangrijkste besproken. 

Bedrijfsovername Manier 1
Bedrijf overnemen door een nieuw management

Bij een Management Buy In (MBI) neemt een manager (privépersoon) die niet bij het bedrijf werkt het bedrijf (gedeeltelijk) over. De manager zal na de koop het management van het bedrijf voeren. Tijdens een MBI kunt u ondersteuning vragen van accountants, banken, fiscalisten, juristen en fusieadviseurs en soms van een branchevereniging.

Bedrijfsovername Manier 2
Bedrijf overnemen door een bestaand management

Het bedrijf van uw eigen werkgever overnemen heet een Management Buy Out (MBO). Dit proces vraagt om een goede voorbereiding en planvorming. We raden daarom aan ondersteuning te vragen van een accountant, een fiscalist of een jurist. Let op dat de koper en de verkoper een eigen adviseur nemen. De financiële belangen zijn strijdig. Als u en uw werkgever voor een MBO enkele jaren de tijd nemen, leg dan in een vroeg stadium schriftelijk vast dat uw werkgever besluit zijn aandeel in de onderneming aan u te verkopen. 




Bedrijfsovername Manier 3
Bedrijf overnemen van familie

Als u een bedrijf wilt kopen van een familielid, dan moet u tot een zakelijke overdrachtsprijs komen. De Belastingdienst houdt bij een bedrijfsovername binnen de familie goed in de gaten of de prijs niet te laag is. Een accountant en de belastinginspecteur kunnen u adviseren over de hoogte van de zakelijke prijs. We raden u aan dat u zich op de hoogte stelt van de financiële en fiscale regelingen die gelden voor een bedrijfsoverdracht binnen de familie.

Bedrijfsovername Manier 4
Bedrijf overnemen naast het eigen bedrijf

Bij een strategische overname laat u uw bedrijf groeien door een andere onderneming over te nemen. Anders gezegd: u heeft al een bedrijf en overweegt om een ander bedrijf over te nemen. In grote lijnen bestaat het aankoopproces uit de volgende fasen:
1. Voorbereiding: strategie en planning, profielbepaling en marktanalyse;
2. Actiefase: benaderen van kandidaten, analyse en waardebepaling, intentieonderhandelingen, informatie en overleg;
3. Afronding: accountantsonderzoek, definitieve onderhandelingen, financiering, overdracht;
4. Implementatie: integratie beide ondernemingen.

Bedrijf verkopen: Verkopende partij zorgt voor een Verkoopmemorandum
De verkopende partij van een bedrijf kan potentiële kopers op een heldere en overzichtelijke wijze inzicht geven in de onderneming via een verkoopmemorandum. Hierin kan deze benoemen wat de motieven zijn om het bedrijf te verkopen en kan deze het gewenste verkooptraject beschrijven. Bent u verkopende partij, doe dan een beroep op een adviseur die is gespecialiseerd in de verkoop van ondernemingen en weet waar potentiële kopers interesse in hebben.




Wat staat er in een verkoopmemorandum?
• een algemene introductie;
• een samenvatting, om een eerste interesse bij potentiële kopers op te wekken;
• de geschiedenis en recente achtergronden van de onderneming, waaronder (elementen van) de jaarrekening, de waardering van activa, het personeel en de juridische vorm;
• informatie over de producten en diensten: een korte beschrijving van het assortiment, het voorraadbeleid, de merken en de afhankelijkheid van grote toeleveranciers of grote afnemers;
• een beschrijving van de markt, met aandacht voor de huidige situatie én voor de toekomstige mogelijkheden en marktontwikkelingen;
• productiegegevens (bij fabrikanten);
• de organisatiestructuur en -cultuur, met aandacht voor de juridische structuur, de managementstructuur, de personeelsopbouw, de arbeidsvoorwaarden, het ziekteverzuim enzovoort;
• een overzicht van de financiële gegevens van de laatste 5 jaar met verschillende kengetallen, waarderingsgrondslagen, enzovoort, en de verwachtingen voor de eerstkomende 5 jaar;
• overige relevante informatie zoals de vermelding van een octrooi.

Bron: Kamer van Koophandel

Aanmelden portal Financieel Sterk Ondernemen
Wilt u een bedrijf gaan overnemen of uw huidige bedrijf verkopen? Meld u dan aan voor de portal Financieel Sterk Ondernemen (FSO). U vindt hier vele rekentools, modelplannen en adviezen voor een succesvolle bedrijfsovername.

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Dit artikel behoort tot onze portal Financieel Sterk Ondernemen. Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen.

Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.

CD-ROMS
CD-ROM Grip op Financiele Zaken

SOFTWARE
Software Prognoses en Jaarcijfers
Software MKB Kosten Monitor
Software MKB Omzet Monitor

Vergelijkbare artikelen
hoe omgaan met goodwill? zo bepaalt u de hoogte van goodwill
goodwill - waar gaat het over?
bedrijfswaardering? de waarde van uw bedrijf is afhankelijk van aannames
waardebepaling van uw bedrijf? eerst uw jaarrekening normaliseren
bedrijfsovername is een kwestie van goed voorbereiden
financiering overname aandelen: waar moet u op letten?
waardebepaling van uw bedrijf: wat is uw onderneming waard?
good will: hoe om te gaan met good will?
bedrijfsovername: adviezen bij overname van een bedrijf
waardebepaling bij overname van een bedrijf: niet alleen de prijs telt

Als nieuwe gebruiker van Financieel Sterk Ondernemen ontvangt u de software Prognoses & Jaarcijfers (ontwikkeld i.s.m. Deloitte) helemaal gratis! (winkelwaarde € 79,-)

(*) U ontvangt het welkomstgeschenk na betaling van het abonnementsgeld. Dit aanbod is niet geldig bij het kennismakingsabonnement.