1
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

Selfmailer bij Direct Mail

Een van de bekendste marketingcommunicatiemedia is direct-mail. Het versturen van een mailing heeft als voordeel dat u communiceert met uw doelgroep zonder storende concurrentie. Dat wil zeggen zonder de fysieke aanwezigheid van uw concurrenten op een beurs of de aanwezigheid van advertenties van de concurrentie in een krant of tijdschrift.

Een mailpiece (de stukken die u gaat mailen) bestaat meestal uit een aanbiedingsbrief en een brochure of een folder (flyer) die u in een envelop verstuurt. Dat betekent in de praktijk veel werk en aanzienlijke kosten. U moet de brief immers apart printen, vouwen en samen met de brochure in een envelop stoppen. Dit laatste heet couverteren. Onder bepaalde voorwaarden kunt u dit ook machinaal laten doen.

Maar het kan allemaal veel simpeler, terwijl u toch doeltreffend bezig bent; namelijk door het versturen van een selfmailer. Een selfmailer is een poststuk dat u zonder envelop verstuurt. Door lagere kosten en minder nodige werkzaamheden voor verzending kan een selfmailer soms de enige oplossing zijn. Wanneer de ontvanger uw bedrijf al kent en weet welke producten u verkoopt en hoe deze eruit zien, kan een selfmailer goede resultaten opleveren. Met name wanneer zeer lage responscijfers gebruikelijk zijn. In dat geval moet u een zeer groot aantal mailpieces versturen om toch nog een goed resultaat te boeken. Met een gewone (duurdere) mailing zou u wellicht nooit uw break-evenpoint halen.


Vormen
Een selfmailer kent in principe twee verschillende vormen:

• een eenvoudige ansichtkaart;
• een gevouwen stuk papier.


• De vorm van een eenvoudige ansichtkaart


Deze eerste vorm is een (eenvoudige) ansichtkaart die alvast is bedrukt met ‘port betaald’ met daaronder de vermelding van de plaatsnaam waar u de ansichtkaarten als partijenpost gaat aanbieden. Ook hebt u alvast uw aanbiedingstekst op de kaart laten drukken.
U hoeft vervolgens alleen nog maar een adressticker te plakken en uw selfmailer is klaar voor verzending.


• De vorm van een gevouwen stuk papier

Meestal doet u dat in de vorm van een stevig vel papier dat u eenmaal vouwt en met een klein stickertje dichtplakt. Op deze manier vervangt de buitenkant van het vel papier een envelop.
U kunt natuurlijk op eenzelfde manier een klein boekje versturen, waarvan het omslag de rol van envelop overneemt.


Gebruik
Selfmailers kunnen voor uw onderneming een aantrekkelijk alternatief zijn voor direct-mail met een envelop. Het scheelt u tijd én geld. 


Als u overweegt gebruik te maken van een selfmailer, bedenk dan dat selfmailers alleen in bepaalde specifieke situaties geschikt zijn.

In het algemeen kunt u selfmailers gebruiken in de volgende situaties:

• als aankondiging van een grote mailing;
• ter stimulering van standaardbestellingen en impulsaankopen.


• Als aankondiging van een grote mailing

Om de attentiewaarde (in hoeverre ziet en leest men uw mailing?) van uw mailing te vergroten, kunt u gebruikmaken van een losse selfmailer of een serie selfmailers. Dit gebeurt in de praktijk nog wel eens door een ansichtkaart te versturen, waarop de afzender de ontvanger vertrouwd maakt met zijn bedrijf of het product. Komt uiteindelijk de grote mailing, dan is de kans groter dat de geadresseerde de envelop daadwerkelijk openmaakt en de inhoud leest.

Luxe artikelen en producten of diensten waarover de ontvanger geruime tijd wil nadenken voordat hij of zij een aankoopbeslissing neemt, kunt u beter aanbieden in de gebruikelijke mailing met brief, folder en antwoordkaart. U hebt dan meer gelegenheid om uw klant voor uw product of dienst warm te maken. Gebruik een selfmailer in zulke situaties alleen als aankondiging van een grote mailing.


• Ter stimulering van standaardbestellingen en impulsaankopen

Een selfmailer kunt u ook gebruiken om de klant te attenderen op een bijzonder product of een bijzondere actie voor een bepaald product. In dat geval hebt u bijvoorbeeld op de kaart vermeld wat de actie inhoudt en waar de klant het product kan bestellen. Het moet dan wel gaan om producten die geen of nagenoeg geen toelichting bij de ontvanger nodig hebben. Bekende producten en diensten dus. Dat betekent dus dat u een selfmailer beter niet kunt gebruiken om complexe producten te verkopen. Complexe producten kunnen zijn een airconditioningsysteem, een beveiligingsinstallatie of een bepaalde cursus. Dergelijke producten behoeven teveel toelichting en kennen teveel varianten.


Zorg bij een selfmailer altijd voor zo min mogelijk tekst en een zo eenvoudig mogelijke boodschap. Een lezer zal bij het zien van uw selfmailer in een fractie van een paar seconden beslissen wat hij of zij zal doen: op het aanbod ingaan of weggooien. Zorg daarbij voor een duidelijke vormgeving zonder onnodig veel franjes. Vermijd ingewikkelde beelden, zeker op de buitenkant. Houd de vormgeving sober en laat de tekst zijn werk doen. Is uw aanbod in uw selfmailer kort en duidelijk, dan is de kans groot dat de ontvanger besluit op uw aanbod in te gaan.


Brieftekst
Het is bij een selfmailer vaak niet mogelijk om een aparte aanbiedingsbrief toe te voegen. Dat betekent overigens niet dat u de aanbiedingstekst dan maar helemaal weg moet laten. U kunt bijvoorbeeld op de achterkant van uw selfmailer een soort brieftekst afdrukken. Doe dit dan bij voorkeur in de lay-out van een echte brief, want dat versterkt het persoonlijke effect. Plaats hierop ook een handtekening, net zoals u dat in een gewone brief zou doen. Bij voorkeur in het blauw.


Voorbeeld
Verstuurt u bijvoorbeeld een selfmailer in de vorm van een boekje, dan kunt u een losse gevouwen aanbiedingsbrief in het boekje stoppen en het geheel vervolgens met een sticker dichtplakken. 

Een andere mogelijkheid is het laten maken van een folder in de vorm van een kruis, waarbij u de folder kunt vouwen tot een selfmailer die u met een sticker dichtplakt. In dat geval kunt u gewoon een aanbiedingsbrief afdrukken en in de folder stoppen, voordat u de folder dichtvouwt om te versturen. Het leuke van deze selfmailer is dat deze opvalt en de ontvanger deze dus eerder zal openen. Dit geeft uw selfmailer een persoonlijker karakter, waardoor uw respons stijgt.


Antwoordkaart
Vanzelfsprekend maakt ook een aparte antwoordkaart deel uit van uw selfmailer. Zeker als u een bestelling wilt uitlokken, mag een antwoordkaart niet ontbreken. Reserveer een deel van uw selfmailer speciaal voor de ontvanger om te kunnen reageren. Net zoals bij een antwoordkaart bij een gewone mailing, geldt ook hier dat u de ontvanger uitsluitend de voor u hoognodige gegevens laat invullen. Zorg er verder voor dat de ontvanger het antwoordgedeelte snel van de selfmailer kan losscheuren. Uw drukker kan voor dit doel speciale vouwen aanbrengen (‘rillen’). Laat in de vormgeving en de tekst van de antwoordkaart goed uitkomen dat de ontvanger voordeel kan behalen met het terugsturen van de kaart. Dat scheelt u respons! 


Om uw respons nog verder te verhogen, kunt u de respondenten die hun antwoordkaart terugsturen een kleine beloning in het vooruitzicht stellen.Meld dit ook in de tekst van de selfmailer. Bijvoorbeeld: ‘De eerste 500 inzenders krijgen een reiswekker cadeau.’



Portals speciaal voor Ondernemers en Managers

Personeel
Wilt u met het leidinggeven aan personeel minder tijd kwijt zijn en professioneler leidinggeven? 
Kijk dan op HRM-Tools voor Leidinggevenden

Financieel
U wilt als ondernemer meer grip op uw Financiële Zaken? Uw Jaarcijfers analyseren, Prognoses en Kostenberekeningen Maken, enzovoort?
Kijk dan op Financieel Sterk Ondernemen (FSO)

Sales
U wilt met een sterkere aanpak van uw verkoop meer omzet maken? Met tools voor bijvoorbeeld het schrijven van sterke verkoopbrieven, belscripts, scorende offertes, verkoopplannen, verkoopprognoses en verkoopoverzichten?
Kijk dan op Orders en Opdrachten binnenhalen

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Dit artikel  behoort tot onze portal  Orders & Opdrachten Binnenhalen Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen. 

Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.   

CD-ROM Acquisitie

CD-ROM Offertes Schrijven
CD-ROM Offertemanager

Software Offerteberekeningen Maken (versie Zakelijke Dienstverlening, Productie en Ambacht)
Software Offerteberekeningen Maken (versie Detailhandel en Groothandel)
Software Offertes Schrijven

Software Verkoopbrief Schrijven

Software Belscript Schrijven

Vergelijkbare artikelen
eerst een goede voorbereiding, dan de verkoopbrief schrijven!
voorbeeld verkoopbrief voor de juiste schrijfstijl
test uw verkoopbrief voor beter resultaat!
uw klantadressen zijn goud waard!
kies een premium die opvalt...
de praktijk van direct mail: tien blunders bij uitvoering direct mail
aparte aandacht voor non-respons bij direct mail
zes vragen voor een sterke mail brief
goede bedrijfsadressen een eerste voorwaarde voor succesvolle mailing
de praktijk van een mailing: tien veelgemaakte mailing fouten



Nieuwe abonnees ontvangen geheel gratis de CD-ROM Grip op Offertes Schrijven, inclusief een handzaam boekje over het schrijven van scorende Offertes. (winkelwaarde € 69,-). Deze CD-ROM is speciaal ontwikkeld voor verkoopmedewerkers die offertes schrijven.

(*) U ontvangt het welkomstgeschenk na betaling van het abonnementsgeld. Dit aanbod is niet geldig bij het kennismakingsabonnement.