1
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

Franchising: Strategische aspecten van Franchise

Als u overweegt om als franchisenemer uw brood te gaan verdienen, dan is een strategische voorbereiding een absolute noodzaak.


Stappenplan

U kunt zich voorbereiden door de volgende stappen uit het stappenplan Strategie van deelname aan een franchiseformule te volgen.

Stap 1
Keuze voor het ondernemerschap

Als u nadenkt over de mogelijkheid van franchising, is het van belang dat u zich goed realiseert dat een franchisenemer een ondernemer is. Een franchisenemer is niet iemand die in loondienst is bij de franchisegever. Wilt u wel werkelijk zelfstandig ondernemer zijn met alle voor- en nadelen die daarbij horen?

U kunt het antwoord op die vraag vinden door de volgende vragen te beantwoorden:

• wat zijn uw motieven om zelfstandig ondernemer te zijn?
• denkt u dat u daar geschikt voor bent?
• op grond waarvan denkt u dat?
• waar bent u goed en minder goed in? Zien anderen in uw omgeving dit ook zo?
• ondersteunt uw directe omgeving, zoals uw partner, uw ideeën?
• welke financiële middelen voor het zelfstandig ondernemerschap hebt u beschikbaar?
• hoe groot is het financiële risico dat u maximaal wenst te lopen?
• met welke inkomsten kunt u, gezien uw huidige uitgavenpatroon, de eerste jaren rondkomen?





Stap 2
Bepaal voor uzelf welke vorm van franchising u het liefst kiest

Pas als u een goed doordacht antwoord kunt geven op de vragen uit de eerste stap, komt de vraag aan de orde welke branche en welke franchiseformules voor u interessant zijn. Waar moet u de keuze voor een bepaalde formule op baseren? Dat is niet voor iedereen gelijk en is bovendien sterk individueel bepaald. De een zoekt een organisatie die veel ondersteuning geeft op velerlei gebied (hard franchising). Een ander wil dit liever beperkt houden en wil de aangeboden faciliteiten – wanneer deze aanwezig zijn –naar eigen keuzen kunnen gebruiken (soft franchising).

Weer een ander heeft heel andere criteria en gaat vooral af op de concurrentiepositie van de franchiseformule. Ook is het denkbaar dat iemand graag in een kleine en jonge, maar mogelijk meer risicovolle franchiseorganisatie wil samenwerken. In plaats van in een grotere organisatie waar zijn of haar stem wellicht minder gehoord wordt. Het omgekeerde is ook goed mogelijk.

Welke criteria u ook hanteert, voordat u de gesprekken met de franchiseorganisatie aangaat, moet u voor uzelf de criteria formuleren. Deze criteria kunnen u helpen bij de definitieve keuze voor de franchiseformule.


Stap 3
Keuze van een branche

Pas als u weet met welke franchiseformule u wilt gaan werken, is de volgende stap het kiezen van de branche waarin u actief wilt zijn. Kies een branche waarmee u affiniteit hebt, waarin u zich \'prettig\' voelt. Voor de ene persoon is dat achter het bureau van een kantoor (zakelijke dienstverlening), voor een ander is dat in een reformwinkel. Het aantal franchiseformules groeit nog steeds en u kunt kiezen uit een aanzienlijk aantal branches. Om een eigen onderneming te starten, hebt u soms bepaalde vergunningen nodig. Ook zijn bepaalde diploma\'s vereist om u te vestigen. Welke vergunningen en diploma\'s dat zijn, hangt van uw soort onderneming af.

U hebt bijvoorbeeld een vakdiploma Vaktechniek nodig naast het diploma Algemene Ondernemers Vaardigheden en het diploma Bedrijfstechniek om een slagerij, een bakkersbedrijf of een elektrotechnisch installatiebedrijf te starten.


Informeer ruim van tevoren welke vergunningen u nodig hebt om te mogen starten. De kamer van koophandel kan u dat precies vertellen.

In de volgende sectoren kunt u samenwerken met een franchisegever: 

food: 
aardappelen, groente en fruit; 
brood en banket; 
delicatessen; 
kaas; 
levensmiddelen; 
poeliers; 
reform; 
slagerijen; 
slijterijen; 
supermarkt; 
tabak; 
versmarkten; 
vis; 
zoetwaren;

non-food: 
apotheken; 
auto-onderdelen/rijwielen; 
boeken en tijdschriften; 
cadeauartikelen; 
dierenbenodigdheden; 
drogisterij/parfumerie; 
gemengde branche; 
gezondheidszorgwinkels; 
handwerken en handenarbeid; 
huishoudlinnen; 
kantoorbenodigdheden; 
naaimachines; 
overige rijwielen; 
speelgoed; 
stoffen en textiel; 
warenhuizen; 

huis- en tuinartikelen: 
bloemen en planten; 
doe-het-zelf/ijzerwaren/gereedschappen; 
keukens; 
kurk en parket; 
lijsten; 
meubelen; 
sanitair; 
slaapkamers; 
tapijten/tegels/plavuizen; 
tuinartikelen/tuincentra/tuinmeubelen; 
verf en behang; 
verlichting; 
zonwering; 

modeartikelen en kleding: 
baby- en kinderkleding; 
beenmode; 
bruidsmode; 
byoux/modeaccessoires; 
damesmode; 
herenmode; 
dames- en herenmode; 
lederwaren; 
ledermode; 
lingerie; 
positiekleding; 
schoenen; 
sportartikelen en -kleding; 
vrijetijdskleding;

elektronica, optiek, juweliers: 
beeld- en geluidsdragers; 
beeld- en geluidsapparatuur; 
computers en kantoormachines; 
foto en film; 
huishoudelijke apparaten; 
juweliers en horlogiers; 
opticiens; 
telecomapparatuur; 

horeca en recreatie: 
binnenlandse restaurants; 
cafés; 
Chinese en Indonesische restaurants; 
hotels; 
lunchrooms; 
overige buitenlandse restaurants; 
recreatie; 
reiswezen; 

dienstverlening: 
chemisch reinigen/wasserijen; 
copyshops; 
fitnesscentra; 
kapsalons; 
schoenreparatie; 
verhuur auto; 
verhuur doe-het-zelf- en partyartikelen; 
videotheken; 
vloeronderhoud; 
overige dienstverlening zakelijk; 
financiële dienstverlening; 
onroerend goed; 
reclame; 
verzekeringen.


Stap 4
Keuze van een specifieke formule

Een overzicht van alle mogelijke formules vindt u in de Formulegids van FranchiseSelect. Deze gids geeft u een actueel overzicht van alle organisaties die in Nederland actief op zoek zijn naar franchisenemers. De gids kunt u aanvragen bij FranchiseSelect. In deel 1 hoofdstuk E.1.5 vindt u het adres en telefoonnummer. 

Checklist
Als u een franchiseformule op het oog hebt, kunt u gebruikmaken van de checklist Keuze franchiseformule voor de beoordeling van de door u gekozen formule. 

Waaruit bestaat de franchiseformule dan wel het concept: 
wat is de markt waarin formule actief is? 
wat is de doelgroep waarop de formule zich richt? 
welke producten (eventueel receptuur) maken deel uit van de formule? 
wat is het vestigingsbeleid van de franchisegever? 
wat is het promotiebeleid van de franchisegever? 
welke service geeft de franchisegever? 
wat is de huisstijl van de franchisegever? 
wat is de handelsnaam van de franchisegever? 
welke merken vallen binnen de formule? 
Wat is uniek aan de formule? 
Hoe lang bestaat de franchiseformule? 
Hoeveel vestigingen zijn er momenteel? 
Hoeveel vestigingen wil de franchisegever nog realiseren? 
Vooral voor nieuwe franchiseactiviteiten: zijn er ook pilotvestigingen? 
Heeft de franchisegever ook eigen vestigingen? (filiaalvestigingen) 
Zijn de bestaande vestigingen (franchise en eigen) een succes? 
Welke diensten biedt de franchisegever al dan niet tegen betaling aan? 
Hoe wordt een (nieuwe) locatie gevonden? 
Hoe is de inrichting van de vestiging geregeld? 
Hoe verloopt de financieringsaanvraag (is er een financieringsarrangement bij een bank?)? 
Wat is het programma voor opleiding en training? 
Wat wordt er rond de opening georganiseerd? 
Hoe vindt de inkoop plaats? 
Automatisering: wat en hoe? 
Welk standaardprofiel heeft franchisegever van de franchisenemer opgesteld? 
Wordt in het contract een exclusief rayon vastgelegd? Met andere woorden: is er volgens het contract geen andere ondernemer met dezelfde formule actief in de regio? 
Is dit rayon van voldoende omvang voor een rendabele exploitatie? 
Waar is de rayonindeling op gebaseerd? 
Wordt er een vestigingsplaatsonderzoek verricht? Het succes van de onderneming en de formule is afhankelijk van de vestigingsplaats. Het kan gebeuren dat de door u gekozen vestigingsplaats niet geschikt blijkt te zijn voor de betreffende formule.


Franchiseorganisatie
Na het beoordelen van de franchiseformule, beoordeelt u de franchiseorganisatie. 

Voor het bepalen van uw oordeel over de franchiseorganisatie, kunt u gebruikmaken van de checklist Franchiseorganisatie. 
Wie is de franchisegever? 
Is de franchiseorganisatie onderdeel van een groep of een groter geheel? 
Heeft de franchisegever een gezonde financiële positie? 
Stelt de franchisegever u als kandidaat-franchisenemer in staat met een of meerdere franchisenemers contact op te nemen? 
Zijn prognoses van franchisenemers in het verleden redelijk uitgekomen? 
Komt de franchisegever de gemaakte afspraken na? 
Hoe wordt de relatie tussen franchisegever en franchisenemer ervaren? 
Voor reeds langer bestaande franchiseorganisaties: is er een franchiseraad en/of franchisevereniging? 
Is het overleg tussen franchisegever en alle franchisenemers hierdoor gewaarborgd? 
Zijn de handelsnaam, het handelsmerk en de overige rechten van de franchise goed beschermd? 
Hoe beoordeelt u de franchiseovereenkomst en de overige reglementen? 
Zijn de exclusieve rechten die verleend worden in het franchisecontract vermeld?



Portals speciaal voor Ondernemers en Managers

Personeel
Wilt u met het leidinggeven aan personeel minder tijd kwijt zijn en professioneler leidinggeven? 
Kijk dan op HRM-Tools voor Leidinggevenden

Financieel
U wilt als ondernemer meer grip op uw Financiële Zaken? Uw Jaarcijfers analyseren, Prognoses en Kostenberekeningen Maken, enzovoort?
Kijk dan op Financieel Sterk Ondernemen (FSO)

Sales
U wilt met een sterkere aanpak van uw verkoop meer omzet maken? Met tools voor bijvoorbeeld het schrijven van sterke verkoopbrieven, belscripts, scorende offertes, verkoopplannen, verkoopprognoses en verkoopoverzichten?
Kijk dan op Orders en Opdrachten binnenhalen

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Dit artikel  behoort tot onze portal  Orders & Opdrachten Binnenhalen Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen. 

Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.   

CD-ROM Acquisitie

CD-ROM Offertes Schrijven
CD-ROM Offertemanager

Software Offerteberekeningen Maken (versie Zakelijke Dienstverlening, Productie en Ambacht)
Software Offerteberekeningen Maken (versie Detailhandel en Groothandel)
Software Offertes Schrijven

Software Verkoopbrief Schrijven

Software Belscript Schrijven

Vergelijkbare artikelen
franchising: wat u moet weten over franchising
franchising: strategische aspecten van franchise
franchise vergoeding of franchise fee
franchise: afspraken maken met de franchisegever
franchise: de praktijk van franchise



Nieuwe abonnees ontvangen geheel gratis de CD-ROM Grip op Offertes Schrijven, inclusief een handzaam boekje over het schrijven van scorende Offertes. (winkelwaarde € 69,-). Deze CD-ROM is speciaal ontwikkeld voor verkoopmedewerkers die offertes schrijven.

(*) U ontvangt het welkomstgeschenk na betaling van het abonnementsgeld. Dit aanbod is niet geldig bij het kennismakingsabonnement.