1
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

Guerrillamarketing: Praktijktips voor Guerillamarketing

Vanuit de praktijk van guerrillamarketing komen dagelijks verhalen en tips terecht op de site www.gmarketing.com. U kunt zich daar abonneren op verschillende mailinglists. Een selectie van tips en trucs vindt u hierna. Het gaat om tips die met name bestemd zijn voor kleinere bedrijven.

Tip 1
Maak gebruik van handgeschreven teksten

• Kleine dingen maken het verschil. Stuur na elk verkoopgesprek een handgeschreven bedankbriefje.

• De meeste direct mail wordt ongeopend in de prullenbak gegooid. Als er een handgeschreven boodschap op de enveloppe staat zal deze in zeven van de tien gevallen geopend worden.

• Schrijf op de achterkant van uw visitekaartjes een kernachtige mission-statement of een korte en krachtige opsomming van uw dienstverlening of financiële producten die u verkoopt.

• Problemen met het contact houden met uw klanten? Een goedkope en opvallende manier is het sturen van een faxgroet. Schrijf bij uw standaardtekst iets persoonlijks en teken zelf! Een leverancier van kantoorartikelen stuurt voor de vakantie en bij feestdagen een faxgroet. Zijn klanten waarderen dat en bellen hem zelfs terug. Hij is het hele jaar door in hun aandacht.





Tip 2
Wees praktisch en val op bij uw advertentieactiviteiten

• Een tip voor adverteren op de lokale televisie: Bekijk je spot met het geluid uit. TV is een visueel medium en bovendien zetten veel mensen tijdens de reclames het geluid uit.

• Guerrilla’s zijn groot in details, zoals bijvoorbeeld het vermelden van komma’s en nullen in advertenties. Als het erom gaat een bepaald bedrag optisch te minimaliseren, schrijft u in uw advertenties: Dit product kost slechts ƒ 80,-. Als het erom gaat om de besparingen voor de klant te maximaliseren, schrijft u: ‘U bespaart hiermee maar liefst ƒ 80,00!’.

• Een motorenbedrijf adverteerde met ‘Katten schieten op 1 juni van dit jaar’. De media, dierenbeschermingsorganisaties, lokale politie en zelfs de burgermeester wilden allemaal weten wat dit bedrijf wel niet van plan was. Het antwoord was: ‘kom maar kijken!’.

• Het bedrijf stond in het plaatselijke weekblad op de voorpagina. ‘Katten schieten? Stunt of echt?’. Op de dag zelf stond er een twee meter hoge houten kat waarop geschoten kon worden met echte paint balls. De opbrengst zou naar de dierenbescherming gaan. Nog dagen daarna kreeg het bedrijf de gewenste aandacht van de media.

• In een slappe tijd zette een bloemist een keer een bord bij zijn winkel met de eenvoudige vraag: ‘Hoe boos is ze?’. Verschillende mensen moesten er erg om lachen en kochten direct een bos bloemen voor hun vrouw.


Tip 3
Werk zoveel mogelijk samen met andere bedrijven

• Een klein bedrijf dat wegwerpluiers maakt vertelde ouders dat ze een kortingscoupon van een groot bedrijf konden gebruiken om
ƒ 5,00 korting te krijgen op de prijs van hun luiers. Alle kortingscoupons van de grote concurrent kwamen op deze manier bij dit kleine bedrijf terecht, waarbij dit bedrijf zich op een bijzondere manier kon positioneren als zijnde ‘veel goedkoper’.

• McDonalds en Disney doen het voortdurend en u kunt het ook, maar dan wel veel goedkoper. Het heet ‘fusiemarketing’ en het betekent dat je met een ander bedrijf dat dezelfde markt bereikt een alliantie aangaat. Zo kun je een CD-winkel en een supermarkt elkaar laten promoten.




Tip 4
Probeer prospects over de streep te trekken met uw werk zelf

• Guerrilla Lil Zielke (eigenaar van een ontwerpbureau) verzamelt folders en ander promotiemateriaal. Hij maakt er een nieuw ontwerp van en zendt het met het woord ‘ontwerp’ erop aan prospects. Bedrijven die zijn voorstel voor een nieuw ontwerp ontvangen vinden het leuk om te zien en vele verstrekken hem op basis van zijn ontwerp een opdracht.

• Een bloemiste in een achterafstraat zet regelmatig boeketten in café’s en (alleen op zonnige dagen) in het park. Elk boeket voorziet ze van haar visitekaartje met een leuke tekst erop. Velen vinden het schitterend en ze krijgt door deze actie heel wat extra klanten.


Tip 5
Bedenk dat verkopen altijd gebeurt op basis van gunnen en communiceer daarnaar

• Wees dus menselijk in uw benadering van klanten. Vergelijk dit eens met het volgende voorval. Twee jonge mensen zetten hun rugzak langs de snelweg. De een hield een bord omhoog met de tekst ‘Berlijn’. De ander haalde een bord te voorschijn met de tekst: ‘Naar de verjaardag van mijn moeder’. Wie zou volgens u het snelst weg zijn? Wij denken de laatste, omdat zijn gecommuniceerde bestemming zo heerlijk menselijk is. Ieder mens kan zich de situatie van de lifter helemaal indenken, vindt de lifter daardoor sympathiek en wil onmiddellijk helpen. Verkopen is gunnen!


• Een belastingconsulent die elke dag met de trein naar zijn werk gaat, wandelt altijd de trein door om te zien of hij een goedgeklede zakenman ziet met een vriendelijk gezicht. Daar gaat hij dan zitten en er ontstaat dan vaak een gesprek waarin gevraagd wordt wat hij doet. Via dit soort ‘spontane contacten’ heeft hij inmiddels al heel wat goede klanten binnengehaald.



Portals speciaal voor Ondernemers en Managers

Personeel
Wilt u met het leidinggeven aan personeel minder tijd kwijt zijn en professioneler leidinggeven? 
Kijk dan op HRM-Tools voor Leidinggevenden

Financieel
U bent ondernemer en wilt u meer grip op uw Financiële Zaken? Uw Jaarcijfers analyseren, Prognoses en Kostenberekeningen Maken, enzovoort?
Kijk dan op Financieel Sterk Ondernemen (FSO)

Sales
U wilt met een sterkere aanpak van uw verkoop meer omzet maken? Met tools voor bijvoorbeeld het schrijven van sterke verkoopbrieven, belscripts, scorende offertes, verkoopplannen, verkoopprognoses en verkoopoverzichten?
Kijk dan op Orders en Opdrachten binnenhalen

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Dit artikel  behoort tot onze portal  Orders & Opdrachten Binnenhalen Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen. 

Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.   

CD-ROM Acquisitie

CD-ROM Offertes Schrijven
CD-ROM Offertemanager

Software Offerteberekeningen Maken (versie Zakelijke Dienstverlening, Productie en Ambacht)
Software Offerteberekeningen Maken (versie Detailhandel en Groothandel)
Software Offertes Schrijven

Software Verkoopbrief Schrijven

Software Belscript Schrijven

Vergelijkbare artikelen
guerrillamarketing: wat u over guerrillamarketing moet weten
strategie voor guerrillamarketing ontwikkelen
guerrillamarketing: praktijktips voor guerillamarketing
guerrillamarketing: creativiteit bij guerrillamarketing



Nieuwe abonnees ontvangen geheel gratis de CD-ROM Grip op Offertes Schrijven, inclusief een handzaam boekje over het schrijven van scorende Offertes. (winkelwaarde € 69,-). Deze CD-ROM is speciaal ontwikkeld voor verkoopmedewerkers die offertes schrijven.

(*) U ontvangt het welkomstgeschenk na betaling van het abonnementsgeld. Dit aanbod is niet geldig bij het kennismakingsabonnement.