1
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

Over kostenbesparing: Aandachtspunten bij uw voornemen tot Kostenbesparing

Hoe gaat u om met een verwachte omzetdaling, terwijl uw bedrijfskosten stijgen? Een verwachte omzetdaling is bij uitstek een moment om de kosten van uw onderneming tegen het licht te houden. U kunt tijd en geld besparen door uw bedrijfsprocessen te optimaliseren en uw bankzaken, administratie en voorraad efficiënter te beheren. Verder kunt u denken aan besparingen door uw personeel efficiënter in te zetten.

Aandachtspunten voor Kostenbesparing

Aandachtspunt 1
Afslanken en snijden in het personeelsbestand?


Om goede en doordachte maatregelen te kunnen nemen om kosten te besparen is een goed inzicht van de processen binnen en buiten uw onderneming van belang. Allereerst is het natuurlijk zaak om te kijken naar de interne organisatie van uw bedrijf. In economisch goede tijden neemt u makkelijker mensen aan. Maar als het wat minder goed gaat, kunnen hun salarissen onnodig zwaar op uw bedrijfskosten drukken.

Direct ontslaan dan maar?
Het is echter niet verstandig om direct over te gaan tot het ontslaan van bestaand personeel. Onderzoek heeft aangetoond dat bedrijven die stevig in hun personeelsbestand hebben gesneden als kostenbeheersing, op langere termijn veel meer geld kwijt zijn dan bedrijven die voorzichtiger waren. Dit heeft te maken met het feit dat het opnieuw werven en opleiden van personeel behoorlijk kostbaar is. Bovendien heeft u uw bestaande personeel hard nodig om de dienstverlening aan uw klanten te kunnen waarmaken.




Uitkopen is duur
Het is bovendien nog maar de vraag of u met het ontslaan van personeel wel beter uit bent met uw bedrijf. Vertrekkend personeel moet u immers vaak uitkopen. Daarna moet u echter relatief meer investeren om weer op hetzelfde niveau terug te komen. Weeg dus goed het kortetermijnbelang (overleven) af tegen het langetermijnbelang (handhaven huidige niveau of doorgroeien).

Onrust in uw bedrijf kost ook geld
Sommige experts geven aan dat een recessie ook een goed moment is om een gewenste reorganisatie door te voeren, waardoor het bedrijf efficiënter en lager in kosten zal draaien. Echter in een onrustige tijd waarin een deel van het personeel toch al meer tijd heeft om bezig te zijn met secundaire zaken, kan een reorganisatie veel onrust veroorzaken en onproductieve uren met zich mee brengen.

Natuurlijk verloop is een andere zaak
Dat neemt natuurlijk niet weg dat bij natuurlijk verloop van personeel goed gekeken moet worden of vervanging, al dan niet permanent, direct noodzakelijk is.

Aandachtspunt 2
Die investeringen maar even niet laten doorgaan?


Een volgend aandachtspunt gaat over de vraag wat u gaat doen met uw investeringen en uw budget. Bedrijven schroeven vaak snel de investeringen en het budget terug als er een recessie aankomt. Daarmee realiseert u enerzijds een verlaging van kosten, maar stelt u anderzijds ook uw potentieel winstgevende zaken uit.

Kijk daarom als het verder financieel redelijk tot goed gaat met uw bedrijf naar de prognose die bij uw investering hoort. De investering die een te laag resultaat of een te laat resultaat oplevert, kunt u uitstellen of laten vallen. Houd de overige voorgenomen investeringen onder controle zodat u in ieder geval niet tegen extra kosten aan gaat lopen op een ongelegen moment.

Aandachtspunt 3
Let op uw budget en zorg voor een gezonde cashflow


Zorg dat u uw financiële zaken goed op orde heeft zodat u tijdens een (mogelijke) recessie niet of in mindere mate bij uw bank hoeft aan te kloppen. Banken zullen vanwege de huidige financiële crisis u met name geld lenen als het goed gaat, maar nog eens extra lastig doen als het slecht gaat met uw bedrijf.

Digitale Ondersteuning nodig?
Wilt u hulp bij het maken van uw financiële afwegingen in de vorm van handige rekenmodellen waarmee u gemakkelijker en sneller de juiste financiële beslissingen kunt nemen? Meld u zich dan vandaag nog aan voor de portal Financieel Sterk Ondernemen zodat u direct gebruik kunt maken van de vele tientallen handige rekenmodellen. Voor meer grip op uw financiële zaken ter voorkoming van onnodige financiële risico’s en meer omzet en winst.

De portal Financieel Sterk Ondernemen (FSO) bevat vele Rekenmodellen, Stappenplannen, Checklists en op de praktijk gerichte Financiële Informatie. Met name bedoeld voor de non-financials behorend tot het MKB: ondernemers, bedrijfsadviseurs en managers. Klik hier voor meer informatie en aanmelden!

Bron: MKB Servicedesk

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Dit artikel behoort tot onze portal Financieel Sterk Ondernemen. Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen.

Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.

CD-ROMS
CD-ROM Grip op Financiele Zaken

SOFTWARE
Software Prognoses en Jaarcijfers
Software MKB Kosten Monitor
Software MKB Omzet Monitor

Vergelijkbare artikelen
personeelskosten: hoe hoog zijn ze in vergelijking met uw brutomarge?
loonkosten in uw bedrijf: hoe gaat u om met de gemiddelde loonsom?
over bedrijfskosten houd uw bedrijfskosten in de gaten
stappenplan kosten besparen: pak het besparen op kosten slim aan
kostenbesparing: kritisch op uw bedrijfskosten voor een hogere netto winst
over kostenbesparing: aandachtspunten bij uw voornemen tot kostenbesparing
hoe zit het met de bpm bij aanschaf van een auto?
kosten van uw accountant te hoog? bespaar op uw accountantskosten!
bedrijfskosten omlaag? zo vermindert u uw bedrijfskosten!
bankkosten: bespaar op uw bankkosten

Als nieuwe gebruiker van Financieel Sterk Ondernemen ontvangt u de software Prognoses & Jaarcijfers (ontwikkeld i.s.m. Deloitte) helemaal gratis! (winkelwaarde € 79,-)

(*) U ontvangt het welkomstgeschenk na betaling van het abonnementsgeld. Dit aanbod is niet geldig bij het kennismakingsabonnement.