1
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

Een Originele Aanmaning van debiteuren

Debiteurenbeheer is een lastig onderwerp. Een goede verkoper wil zijn klanten het liefst zelf benaderen als ze niet op tijd betalen. En blijft een klant langdurig in gebreke dan is de verkoper de eerste persoon die dit moet weten. Om vervolgens passende maatregelen te kunnen nemen ten aanzien van toekomstige leveringen.

U hebt als verkoper ongetwijfeld klanten in uw bestand die best willen betalen maar hiermee uitermate slordig zijn. Sommige klanten (vaak kleinere bedrijven) betalen maar een keer per maand. Als dan een keer een factuur zoekraakt of op een verkeerd stapeltje terecht komt, kan het lang duren alvorens u uw geld daadwerkelijk hebt ontvangen. Hoe kunt u dit soort klanten op een leuke manier duidelijk maken dat u hen als klant zeker graag bedient maar hun betalingsgedrag minder waardeert?

In dat geval is het wellicht een goed idee om uw aanmaning eens over een heel andere boeg te gooien. Niet dreigen, maar iets doen wat uw debiteur niet verwacht. Dat maakt indruk en zal wellicht zorgen voor een betere betaling in de toekomst.




Zo bedacht een bedrijf uit Eindhoven onlangs een zogenoemde Debiteuren Felicitatie Dienst. Deze felicitatiedienst bezoekt uw debiteur onverwachts of op afspraak en feliciteert de financiële man/vrouw op locatie met het behalen van het certificaat ‘Slechtst Betalende Debiteur’. Dit certificaat wordt feestelijk uitgereikt en is ingelijst om aan de muur te hangen of op zijn/haar bureau te plaatsen. Daarnaast ontvangt de betreffende debiteur een ludiek aardigheidje als herinnering aan uw bedrijf. Bijvoorbeeld een schone lei (als teken om opnieuw te beginnen), een dakpan (het dak is bereikt) of een klok (het is tijd om te betalen). Het bezoek wordt beëindigd met een persoonlijke herinnering om het betalingsgedrag te verbeteren. Op uw verzoek kan het huidige gedrag aan de hand van uw overzicht worden overhandigd en besproken.

U zult zien dat wanneer uw debiteur een factuur van u ontvangt zich direct uw aardigheidje of certificaat zal herinneren. Hij of zij zal in het vervolg goed opletten om het volgende jaar niet weer ‘in de prijzen te vallen’. U hebt dan in elk geval het maximale gedaan om binnen een goede relatie een ‘betaalprikkel’ uit te delen en een duidelijke boodschap over te brengen.



De portal Financieel Sterk Ondernemen (FSO) bevat vele Rekenmodellen, Stappenplannen, Checklists en op de praktijk gerichte Financiële Informatie. Met name bedoeld voor de non-financials behorend tot het MKB: ondernemers, bedrijfsadviseurs en managers. Klik hier voor meer informatie en aanmelden!

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Dit artikel behoort tot onze portal Financieel Sterk Ondernemen. Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen.

Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.

CD-ROMS
CD-ROM Grip op Financiele Zaken

SOFTWARE
Software Prognoses en Jaarcijfers
Software MKB Kosten Monitor
Software MKB Omzet Monitor

Vergelijkbare artikelen
een originele aanmaning van debiteuren
debiteurenbeheer pakt u zo aan...
effectief debiteurenbeheer van belang voor uw bedrijfscontinuïteit
werken aan een goed debiteurenbeheer
elektronisch factureren: de voors en tegens van elektronisch factureren
uw debiteur betaalt veel te laat? bereken wettelijke rente!
debiteurenbeheer en aanpakken van wanbetalers: wat kan de rechter voor u doen?
debiteurenbeheer en wanbetaling: stappenplan ter beperking van uw risico
debiteurenbeheer: wat u moet weten over debiteurenbeheer
debiteurenbeheer: neem preventieve maatregelen

Als nieuwe gebruiker van Financieel Sterk Ondernemen ontvangt u de software Prognoses & Jaarcijfers (ontwikkeld i.s.m. Deloitte) helemaal gratis! (winkelwaarde € 79,-)

(*) U ontvangt het welkomstgeschenk na betaling van het abonnementsgeld. Dit aanbod is niet geldig bij het kennismakingsabonnement.