Hoe goed omgaan met Twijfelende Klanten?
Als ervaren verkoper komt het u vast bekend voor: Klanten die u ‘aan het lijntje houden’. Ze willen niet de echte reden vertellen waarom ze twijfelen met kopen. Ze vertellen u dit niet direct maar gebruiken een schijnreden om van u af te komen. In een situatie van een twijfelende klant die met grote kans over de streeep is te trekken, is het uiterst belangrijk dat u met uw klant in gesprek blijft. En dat doet u door het stellen van zoveel mogelijk vragen die de werkelijke reden van uw klant boven tafel krijgen.
Wij hebben voor u een aantal veel voorkomende reacties op een rij gezet en daarbij aangegeven hoe u hierop als verkoper effectief kunt reageren. Doe er uw voordeel mee!
Klant: ‘Ik vind uw product te duur’ Verkoper: ‘In verhouding tot wat?’
Klant: ‘Ik had op een lagere prijs gerekend. Mijn budget is niet groot genoeg’ Verkoper: Bevalt mijn aanbod u in principe wel? Dan gaan we samen kijken of ik u een ander aanbod kan doen dat u wel kunt betalen’
Klant: ‘Ik moet er eerst nog met mijn chef over praten’ Verkoper: ‘Wat zou u zelf beslissen als u het voor het zeggen had? Wat kunnen we doen om uw chef te overtuigen?’
Klant: ‘We wachten nog op andere offertes’ Verkoper: ‘Wat verwacht u dan nog van een andere offerte dat onze offerte niet heeft?’
Klant: ‘Ik heb nog geen tijd gehad om uw offerte door te nemen’ Verkoper: ‘Zullen we dan nu een afspraak maken om samen de offerte door te nemen? Wanneer schikt u dit het best?’
Klant: ‘Ik moet er nog eens een nachtje over slapen’ Verkoper: ‘Waarover wilt u dan nog verder nadenken?’
Klant: ‘We hebben de order op basis waarvan wij u een opdracht kunnen geven zelf nog niet binnen’ Verkoper: ‘Als u de order van uw klant ontvangt, welke leverancier gaat u dan inschakelen?’
Klant: ‘De goedkoopste’ Verkoper: ‘Wat is voor u afgezien van de prijs nog meer belangrijk?’
Hulp nodig en meer informatie? Meld u dan aan als gebruiker van de portal Orders & Opdrachten Binnenhalen. Klik hier voor meer informatie en aanmelden
Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief
Dit artikel behoort tot onze portal Orders & Opdrachten Binnenhalen. Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen.
Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.
CD-ROM Acquisitie
CD-ROM Offertes Schrijven CD-ROM Offertemanager
Software Offerteberekeningen Maken (versie Zakelijke Dienstverlening, Productie en Ambacht) Software Offerteberekeningen Maken (versie Detailhandel en Groothandel) Software Offertes Schrijven
Software Verkoopbrief Schrijven
Software Belscript Schrijven
|
Vergelijkbare artikelen tips voor uw offerte verkoop tips: tip voor het werven van nieuwe klanten wijziging van uw klantgegevens op de markt is uw euro... checklist order verkrijgen checklist nazorg na een verkregen order let op de verkoopsignalen van uw klanten! beter zaken doen via een netwerk hoe goed omgaan met twijfelende klanten? valkuilen bij prijsonderhandelingen
|