1
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

Duidelijke Gebruiksaanwijzingen vergroten uw Service

Als uw klant een nieuw apparaat heeft gekocht, wil hij of zij er thuis enthousiast mee aan de slag. Maar dit enthousiasme verdwijnt snel als blijkt dat er een ingewikkelde gebruiksaanwijzing bijzit waar ‘niet doorheen te komen is’. Klanten reageren heel verschillend op gebruiksaanwijzingen. De ene groep gaat eerst aan de slag en leest eventueel later indien nodig de gebruiksaanwijzing door. De andere groep leest eerst van begin tot eind een gebruiksaanwijzing door, alvorens met het apparaat aan de slag te gaan. Klanten komen in het algemeen de volgende problemen met gebruiksaanwijzingen tegen.

• Veel gebruiksaanwijzingen zijn geschreven vanuit het perspectief van de technicus en daardoor te lang en te ingewikkeld.
• Een slechte vertaling levert vaak onbegrijpelijke instructies op
• Voor taalpuristen zijn taal- en spelfouten moeilijk verteerbaar
• Het gebruik van bepaalde (vaak engelse) terminologie zorgt voor de nodige verwarring.

De klant wil een apparaat dat enerzijds veel kan maar anderzijds wel simpel is te bedienen. Dat betekent dat de gebruiksaanwijzing eenvoudig moet blijven en in principe voor iedereen begrijpelijk moet zijn. Met name de kleinere producent levert bij zijn product nog wel eens een gebruiksaanwijzing die problemen oplevert. Wellicht vanwege gebrek aan tijd of geld of beide. En dat is jammer, want een korte maar duidelijke gebruiksaanwijzing is een visitekaartje voor uw bedrijf. Zijn klanten ontevreden, dan zullen de volgende keer minder snel een apparaat van hetzelfde merk kopen. 

Bent u producent en levert u gebruiksaanwijzingen mee met uw producten, let dan op de volgende aanbevelingen.




• Richt u op het gemiddelde niveau van uw doelgroep, liefst net iets daaronder. Vermijd moeilijke woorden.
• Zorg voor een gebruiksaanwijzing in het Nederlands. Lang niet elke klant beheerst het Engels, Duits of Frans voldoende.
• Schrijf een gebruiksaanwijzing vanuit de gedachtenwereld van de gebruiker en niet vanuit de technicus.
• Maak een verkorte versie voor mensen die alleen gebruik zullen maken van de standaard mogelijkheden. Een uitgebreide versie is dan alleen bedoeld voor klanten die gebruik willen maken van alle ‘toeters en bellen’.
• Schrap alle zinnen in uw concept-gebruiksaanwijzing die niet strikt noodzakelijk zijn. Overbodige informatie maakt uw gebruiksaanwijzing onnodig lang.
• Vermijd het gebruik van technische termen. Kunt u dit niet vermijden, leg dan elke technische term kort maar duidelijk uit.
• Laat uw tekst door een taaldeskundige nakijken op taal- en stijlfouten
• Houd illustraties zo simpel mogelijk en vermijd het gebruik van driedimensionale illustraties. Deze zijn te complex voor de gemiddelde klant.




Advies
Lever bij uw product een gebruiksaanwijzing die zo simpel en zo kort mogelijk is. Test uw gebruiksaanwijzing van te voren op duidelijkheid. Bij voorkeur door toekomstige gebruikers van uw product. Uit zo’n test komen altijd weer zaken naar voren die niet duidelijk blijken te zijn of voor verwarring zorgen. 

Uw omzet vergroten?
Wilt u meer omzet? Bent u op zoek naar Verkooptools (Maken van een scorende offerte, Schrijven van een sterke verkoopbrief of een handzaam Belscript) of wilt u meer gaan verkopen via Internet? Meld u dan aan voor
Orders & Opdrachten Binnenhalen. Veel professionele ondernemers en verkopers werken er al mee!  

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Dit artikel  behoort tot onze portal  Orders & Opdrachten Binnenhalen Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen. 

Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.   

CD-ROM Acquisitie

CD-ROM Offertes Schrijven
CD-ROM Offertemanager

Software Offerteberekeningen Maken (versie Zakelijke Dienstverlening, Productie en Ambacht)
Software Offerteberekeningen Maken (versie Detailhandel en Groothandel)
Software Offertes Schrijven

Software Verkoopbrief Schrijven

Software Belscript Schrijven

Vergelijkbare artikelen
waar laat u uw klanten wachten?
ruilen zonder huilen
wat doet u met de meest gestelde klantvragen?
duidelijke gebruiksaanwijzingen vergroten uw service
wees klantgericht: zorg voor een goede telefonische bereikbaarheid
welke gegevens wel en welke niet vragen van uw prospects?
verkoop en service via e-mail
klanttevredenheid: klanten aan de telefoon
klantenservice: stappenplan bepalen van uw klantenservice
klachten van klanten: hoe gaat u er goed mee om?



Nieuwe abonnees ontvangen geheel gratis de CD-ROM Grip op Offertes Schrijven, inclusief een handzaam boekje over het schrijven van scorende Offertes. (winkelwaarde € 69,-). Deze CD-ROM is speciaal ontwikkeld voor verkoopmedewerkers die offertes schrijven.

(*) U ontvangt het welkomstgeschenk na betaling van het abonnementsgeld. Dit aanbod is niet geldig bij het kennismakingsabonnement.