1
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

Telemarketing: Ook voor bestaande klanten telemarketing toepassen

Telemarketing is in Nederland bij de klanten niet echt populair. Dit geldt met name voor telemarketing voor consumenten en in mindere mate voor telemarketing voor business-to-business. Op tijden dat de Nederlandse consument net aan tafel wil gaan voor het avondeten wordt gebeld door een telemarketingbureau. Met de meest uiteenlopende aanbiedingen. Op momenten waarop een manager het druk heeft, komt zo’n telefoontje bepaald niet gelegen. Telemarketing kunt u dus niet te pas en te onpas gebruiken.

Telemarketing voor bestaande klanten
Als uw bedrijf uw producten en/of diensten (mede) via telemarketing verkoopt, is het volgende wellicht voor u een goed aandachtspunt. Richt u zich met uw telemarketing vooral op bestaande of op nieuwe klanten als u meer omzet wilt halen? Het is een inmiddels bekend principe dat het gemakkelijker is om bij een bestaande klant meer te verkopen dan meer omzet te maken bij een nieuwe klant. Want een nieuwe klant kent noch uw bedrijf noch uw product. Bij een bestaande klant hoeft u niet eerst een barrière te nemen, bijvoorbeeld via telemarketing. Deze kent uw bedrijf en uw product immers al.

Principe toepassen op telemarketing
Dit principe kunt u ook toepassen op telemarketing. Met telemarketing richt u zich wellicht vooral op nieuwe klanten. Terwijl u met relatief weinig moeite zich veel beter kunt richten op bestaande klanten. Want met bestaande klanten hebt u al regelmatig contact en is het relatief gemakkelijker om uw omzet te vergroten.

Telemarketing "tussen de bedrijven door"
Telemarketing aan bestaande klanten kunt u als het ware "tussen de bedrijven door doen". Hoe vaak gebeurt het niet dat een bepaalde medewerker van uw bedrijf een bestaande klant aan de lijn heeft? Bijvoorbeeld een klant die telefonisch een adreswijziging doorgeeft. Blijkbaar is deze net verhuist. Dat betekent dus dat deze klant wellicht nog veel zaken moet regelen en aanschaffen. Bijvoorbeeld een nieuwe inboedelverzekering, nieuwe meubels, nieuwe stoffering en verlichting of een nieuw abonnement. Telemarketing kunt u dan op maat toepassen.



Telemarketing voor klanten die zelf bellen
Zowel bedrijven als consumenten bellen steeds vaker zelf naar bedrijven op om hun zaakjes te regelen. Denkt u aan dingen als het aanvragen van bepaalde informatie, het doorgeven van bepaalde wijzigingen (bijvoorbeeld een verhuizing)en bepaalde transactie-opdrachten (een nieuw abonnement of een bepaalde bankoverschrijving). Klanten die uw bedrijf uit zichzelf bellen, staan veel meer open voor uw aanbod of uw vragen dan bedrijven of particulieren die u ‘in het wilde weg’ via telemarketing belt. Leg in een aparte klantendatabase zoveel mogelijk deze verzamelde gegevens vast. Zodat u uw klanten via telemarketing op maat gericht kunt benaderen met uw aanbod.

Advies voor Telemarketing aan eigen klanten
Benut telefonisch contact met uw klanten zoveel mogelijk voor het vergroten van uw omzet. Stel een lijstje op van relevante vragen die voor gerichte verkoop aan uw bestaande klanten van belang zijn. Laat uw medewerker(s) deze vorm van telemarketing uitvoeren. Laat ze vragen stellen op momenten dat zij toch al contact hebben met de klant. Verzamel deze informatie en doe uw bestaande klanten een passend aanbod op het juiste moment. U zult merken dat u aan een ‘warme klant’ sneller iets verkoopt dan aan een nieuwe klant. 

Uw omzet vergroten?
Wilt u meer omzet? Bent u op zoek naar Verkooptools (Maken van een scorende offerte, Schrijven van een sterke verkoopbrief of een handzaam Belscript) of wilt u meer gaan verkopen via Internet? Meld u dan aan voor
Orders & Opdrachten Binnenhalen. Veel professionele ondernemers en verkopers werken er al mee!  

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Dit artikel  behoort tot onze portal  Orders & Opdrachten Binnenhalen Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen. 

Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.   

CD-ROM Acquisitie

CD-ROM Offertes Schrijven
CD-ROM Offertemanager

Software Offerteberekeningen Maken (versie Zakelijke Dienstverlening, Productie en Ambacht)
Software Offerteberekeningen Maken (versie Detailhandel en Groothandel)
Software Offertes Schrijven

Software Verkoopbrief Schrijven

Software Belscript Schrijven

Vergelijkbare artikelen
gebruik een belscript zoals bedoeld
twaalf opstekers voor goede telemarketing
checklist voor uw telemarketingactie
telemarketing: ook voor bestaande klanten telemarketing toepassen
succes van telemarketing komt neer op voorbereiding en vaardigheden
goede resultaten bereiken met telesales
maak optimaal gebruik van een telefoonscript



Nieuwe abonnees ontvangen geheel gratis de CD-ROM Grip op Offertes Schrijven, inclusief een handzaam boekje over het schrijven van scorende Offertes. (winkelwaarde € 69,-). Deze CD-ROM is speciaal ontwikkeld voor verkoopmedewerkers die offertes schrijven.

(*) U ontvangt het welkomstgeschenk na betaling van het abonnementsgeld. Dit aanbod is niet geldig bij het kennismakingsabonnement.