Effectief verkopen aan Senioren
Inmiddels begint het bekend te raken onder ondernemers met oog voor trends. Senioren vormen een aantrekkelijke doelgroep omdat ze over tijd en geld beschikken. Bovendien is deze doelgroep relatief groot en nog steeds groeiende. Reclamebureaus maken serieus werk van senioren, financiële dienstverleners ontwikkelen speciale pakketten en huis-aan-huisbladen hebben aparte Senioren-pagina’s. De komende twintig jaar stijgt het aantal vijftig plussers met 75%. Wellicht herkent u zich erin en vraagt u zich af hoe u ouderen als klant het best kunt benaderen.
Schroom Veel bedrijven voelen schroom of weerstand bij de aanpak van de seniorenmarkt. Ondermeer vanwege de volgende redenen.
• Het is lastig de juiste toon te treffen. • Senioren voelen zich snel gestigmatiseerd als oud en behoeftig. • Moeten senioren als aparte doelgroep worden benaderd of juist niet? Begrijpelijke redenen, omdat ouderen het vaak vervelend vinden om op hun leeftijd te worden aangesproken. Het schrikbeeld van het grijze omaatje met bril en plastic regenkapje achter een boodschappenwagen doet ouderen al snel afhaken.Zodat u met uw speficiek gerichte reclameboodschap het risico loopt een averechts effect te bereiken.
Voorbeeld De volgende voorbeelden illustreren dit. ‘Communiceren dat de levensverzekering die u verkoopt ideaal is voor 55-plussers’ ‘Adverteren met een vakantieaanbieding voor de actieve 55-plusser’ ‘Verkopen van een bepaald type fiets speciaal voor de oudere fietser’
Onderzoek Uit onderzoek blijkt dat bepaalde communicatie-uitingen als 'vervelend' worden ervaren. Oudere consumenten zijn niet gesteld op advertentieteksten met kleine letters, het gebruik van verschillende kleuren in een tekst, harde muziek in winkels en snelle beeldwisseling. Verder geven ze aan stereotype beelden en teksten een hekel te hebben.
Tips Let u daarom op de volgende tips als u de oudere consument wilt bereiken met uw reclame-uitingen.
• Wees terughoudend met het gebruik van de term 55-plus. Dit wordt als definitief ervaren terwijl u jongere consumenten min of meer uitsluit. Gebruik liever de term senior dat minder als een taboe wordt ervaren en een breder bereik heeft.
• Straal met uw communicatieboodschap iets positiefs uit. Vermijd de vermelding dat het om een hulpmiddel gaat. Bijvoorbeeld een Internet-cursus als een fijne tijdbesteding voor senioren of een speciale zaktelefoon zodat u altijd iemand kunt bereiken, wat er ook gebeurt. Formuleer uw boodschap in termen van vergroten van zelfredzaamheid, veiligheid, bereikbaarheid etc.
Advies Om de effectiviteit van reclame voor uw producten en diensten te vergroten kunt u ervoor kiezen om ouderen uit uw doelgroep te betrekken bij zowel de ontwikkeling als de verkoop van uw product of dienst. Bijvoorbeeld door het vormen van een panel die regelmatig uw voorstellen beoordeelt. Het bespaart u wellicht een marketingflop.
Uw omzet vergroten? Wilt u meer omzet? Bent u op zoek naar Verkooptools (Maken van een scorende offerte, Schrijven van een sterke verkoopbrief of een handzaam Belscript) of wilt u meer gaan verkopen via Internet? Meld u dan aan voor Orders & Opdrachten Binnenhalen. Veel professionele ondernemers en verkopers werken er al mee!
Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief
Dit artikel behoort tot onze portal Orders & Opdrachten Binnenhalen. Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen.
Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.
CD-ROM Acquisitie
CD-ROM Offertes Schrijven CD-ROM Offertemanager
Software Offerteberekeningen Maken (versie Zakelijke Dienstverlening, Productie en Ambacht) Software Offerteberekeningen Maken (versie Detailhandel en Groothandel) Software Offertes Schrijven
Software Verkoopbrief Schrijven
Software Belscript Schrijven
|