1
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

Sturen op Financiele Cijfers beter dan op Cashflow

Ondernemers uit het MKB houden volgens onderzoek prima de vinger aan de pols als het gaat om de bedrijfsinkomsten en –uitgaven. Maar laten nog wel mogelijkheden liggen om nog slimmer en effectiever (bij) te sturen. Ondernemers die bewust en proactief met een ondernemingsplan werken, blijken in de praktijk succesvoller.
 
Onderzoeksrapport 'Sturen op cijfers'
Dat blijkt uit een onderzoek onder ruim vijfhonderd bedrijven die een scan invulde: ‘Sturen op cijfers’. Aan de hand van de scan wordt regelmatig gemeten hoe goed MKB-ondernemers de eigen bedrijfsvoering en strategie in de gaten houden. De ondernemers scoren gemiddeld een 6,8. Hieruit blijkt dat zij redelijk goed op koers liggen, maar er volgens de onderzoekers zeker ruimte is voor verbetering.
 
Het onderzoeksrapport geeft een aardig beeld van hoe ondernemers uit het MKB zichzelf zien. Ze werken weinig planmatig en brengen weinig structuur aan als het gaat om het werken met begrotingen en plannen. Ook hun debiteurenbeheer is niet altijd optimaal. 
 
Het blijkt uit het onderzoek dat ondernemers vooral letten op hun cashflow. En sturen op cashflow betekent vooral reactief ondernemen. Hiermee loopt de ondernemer dus de kans achter de feiten aan te lopen.

Meer aandacht voor structurele problemen zou een betere aanpak zijn. 

Wel blijkt uit het onderzoek dat relatief veel ondernemers werkt met een begroting. Zodat zwakke plekken en risico’s zichtbaar worden. Door maandelijks de gerealiseerde cijfers te vergelijken met de begroting, ziet de ondernemer eventuele problemen (maar ook opportunities) in een vroeg stadium aankomen.

Zo is sturen op cijfers mogelijk. Ook het sturen op de kostprijs is belangrijk. Zeker als een ondernemer geen of weinig invloed heeft op de verkoopprijs. Een zo laag mogelijke kostprijs beïnvloedt de winst in positieve zin. Het is daarom belangrijk om op de kostprijs te sturen en deze zo laag mogelijk te houden.
 
Ook is het sturen op basis van een goed ondernemingsplan van groot belang. Dat vergroot de financieringsmogelijkheden bij bijvoorbeeld een bank, die een goed ondernemingsplan als een van de voorwaarden stelt. 


Adviesportal Financieel Sterk Ondernemen (FSO)

Bent u ondernemer, accountant, boekhouder of adviseur?

En wilt u beschikken over handige Financiële Rekenmodellen, Stappenplannen, Checklists en Adviezen?

Meld u zich dan aan voor de portal Financieel Sterk Ondernemen.

Ontwikkeld speciaal voor u!

Na toegang tot de Financiële portal krijgt u de beschikking over vele handige Financiële Tools.
Die u 24 uur per dag kunt raadplegen!

Nieuwe gebruikers voor een jaar ontvangen geheel gratis de
 Software Prognoses en Jaarcijfers (t.w.v. € 79,- excl. BTW, ontwikkeld in samenwerking met accountantskantoor BDO).

Klik hier  om u direct aan te melden als gebruiker.

Klik hier  voor meer informatie.

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Dit artikel behoort tot onze portal Financieel Sterk Ondernemen. Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen.

Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.

CD-ROMS
CD-ROM Grip op Financiele Zaken

SOFTWARE
Software Prognoses en Jaarcijfers
Software MKB Kosten Monitor
Software MKB Omzet Monitor

Vergelijkbare artikelen
zó maakt in een investeringsprognose
zó maakt u een liquiditeitsprognose
zó maakt u een balansprognose
zó maakt u een exploitatiebegroting
liquiditeitsbegroting opstellen (ook wel cashflowbegroting opstellen) waarom zou u dat doen?
financiële prognose maken vereist goede afweging
financiële begroting maken zonder missers
zó maakt u een liquiditeitsbegroting
liquiditeitsprognose maken uiterst nuttig en noodzakelijk!
exploitatie begroting: stappenplan voor het maken van een exploitatie begroting

Als nieuwe gebruiker van Financieel Sterk Ondernemen ontvangt u de software Prognoses & Jaarcijfers (ontwikkeld i.s.m. Deloitte) helemaal gratis! (winkelwaarde € 79,-)

(*) U ontvangt het welkomstgeschenk na betaling van het abonnementsgeld. Dit aanbod is niet geldig bij het kennismakingsabonnement.