Tips bij het maken van een offerte
Een offerte is een belangrijk document die de doorslag moet geven bij een klant om bij u te kopen. Een offerte biedt een klant de mogelijkheid om prijzen, werkmethoden en voorwaarden van verschillende bedrijven naast elkaar te leggen. Voor uw bedrijf betekent dit, dat het maken van een offerte een gelegenheid is om u bij de klant te onderscheiden van concurrenten. De volgende tips helpen u bij het maken van een offerte.
Offerte Tip 1 Zorg dat u bij het maken van de offerte alle klantvragen beantwoordt
Voordat een offerte wordt gemaakt, hebben de klant en uw bedrijf vaak al een of verschillende verkoopgesprekken gehad. Uit die gesprekken blijkt vaak wat de koopmotieven zijn voor de klant en welke wensen hij heeft. Het gaat daarbij niet alleen om productwensen, maar veelal ook om wensen over de uitvoering, aflevering, ontwerp of garantie. Luister goed naar de klant en neem zijn wensen mee bij het maken van de offerte. Bedenk bij het maken van de offerte dat deze oplossingen moet bieden.
Offerte Tip 2 Maak een offerte op maat
Het is een trend, met name bij grote projecten, om steeds meer informatie te vragen in een offerte. De offerte is dan een volledig projectvoorstel. De klant wil vaak niet alleen weten hoeveel een project gaat kosten, maar ook hoe het wordt uitgevoerd en welk tijdschema er aan verbonden is. Zelfs volledige ontwerpen worden soms als onderdeel van de offerte gevraagd.
Het maken van een dergelijke offerte vereist een goed omschreven voorstel met duidelijke ontwerpen en tijdschema's. Zodat de opdrachtgever precies waar hij aan toe is. In een aantal gevallen kan juist de extra informatie over het project de klant over de streep trekken. Maar maak uw offerte niet te groot en houd het offertebedrag bij het maken van de offerte goed in de gaten. Een goede offerte maken is maatwerk.
Offerte Tip 3 Ga bij het maken van de offerte strategisch om met de prijs
Als de concurrentie groot is, willen een bedrijf nog wel eens onder de kostprijs gaan zitten om een opdracht binnen te krijgen. Financieel gezien is dit een slechte zaak. Soms probeert men achteraf door het opvoeren van extra kosten toch nog winst op zo'n project te behalen, maar een erg nette methode is dit niet.
Dit betekent overigens niet dat onder de kostprijs offreren altijd onverstandig is. Om strategische redenen kan uw bedrijf ervoor kiezen om 'koste wat kost' een project binnen te halen. Reserveer in dat geval geld in uw bedrijf om dit soort opdrachten te kunnen bijfinancieren.
Offerte Tip 4 Snelheid telt bij het maken van uw offerte
Met name bij de wat kleinere opdrachten kan de snelheid bij het maken van de offerte doorslaggevend zijn voor het succes van een offerte. Een ondernemer die een opdrachtgever binnen korte tijd duidelijkheid kan geven over de kosten van een product, heeft een pré. Vaak hebben opdrachtnemers op hun beurt weer te maken met krappe deadlines of gebruiken ze de offerte van toeleveranciers voor hun eigen offertes. Probeer dus bij het maken van uw offerte zo snel mogelijk te zijn als dit voor u realiseerbaar is.
Offerte Tip 5 Het maken van een offerte kost u geld
Bij grote projecten vragen opdrachtgevers vaak complete ontwerpen als onderdeel van de offerte. De opdrachtgever wil niet alleen weten wat het kost, maar ook alle specificaties hebben van een project. Voor uw bedrijf betekent dit vaak dat er veel werk wordt gestoken in het maken van een offerte. Het maken van een offerte wordt op deze manier een kostbare zaak. Het is in die gevallen niet ongebruikelijk om voor deze offerte een bedrag aan onkosten te rekenen. Maak dit dan wel van te voren duidelijk aan uw opdrachtgever.
bron: www.sign.nl
Hulp nodig en meer informatie? Meld u dan aan als gebruiker van de portal Orders & Opdrachten Binnenhalen. Klik hier voor meer informatie en aanmelden
Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief
Dit artikel behoort tot onze portal Orders & Opdrachten Binnenhalen. Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen.
Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.
CD-ROM Acquisitie
CD-ROM Offertes Schrijven CD-ROM Offertemanager
Software Offerteberekeningen Maken (versie Zakelijke Dienstverlening, Productie en Ambacht) Software Offerteberekeningen Maken (versie Detailhandel en Groothandel) Software Offertes Schrijven
Software Verkoopbrief Schrijven
Software Belscript Schrijven
|