1
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

Garantie geven op uw producten: Hoe zit het juridisch met Garantie?

Juridisch - Artikelen

Als een winkel heeft en u verkoopt producten dan zult u ongetwijfeld te maken hebben met boze of teleurgestelde klanten die met een gekocht product bij uw winkel terugkomen. In bepaalde gevallen hebben ze nog garantie. In andere gevallen is de garantietermijn verstreken maar wil uw klant toch een nieuw product. Bijvoorbeeld als een wasmachine tien jaar mee behoort te gaan en er al na drie jaar mee ophoudt. Hoe zit het met het verschil tussen garantie en wettelijke garantie (conformiteit)?

Garantie ook buiten de garantietermijn?
Bij het voorbeeld van de wasmachine: een klant heeft toch de winkel geeft aan dat zij slechts 1 jaar garantie geeft  op de wasmachine en verwijst de klant door naar de fabrikant. De klant beweert echter dat deze toch recht op garantie heeft gedurende de gehele levensduur. Kan deze klant bij de winkel toch garantie gaan claimen of is dit een verloren zaak?

Garantie is niet hetzefde als "recht op een goed product" 
‘Garantie’ en ‘recht op een goed product’ zijn niet hetzelfde. Juridisch gezien hebben beide begrippen geheel verschillende betekenissen.

Garantie
Garantie (art. 7:6a BW) wil zeggen dat de verkoper een bepaalde garantie heeft toegezegd en ook heeft vastgelegd in een zogenoemd garantiebewijs (art. 7:6a lid 4). De klant mag van de verkoper eisen dat het apparaat doet wat de fabrikant of winkel garandeert gedurende de garantietermijn. Een garantie “deze wasmachine werkt drie jaar probleemloos” betekent dus dat u met elk probleem binnen drie jaar mag eisen dat de machine gratis hersteld wordt. 




Garantie kan volledig worden gegeven op een product of worden beperkt tot bepaalde aspecten van het product. Een garantie kan zowel door de winkel als door de fabrikant worden verleend en de klant moet dan die partij aanspreken.

Wettelijke garantie (conformiteit)
De wet (art. 7:17 BW) zegt dat de consument recht heeft op een product dat voldoet aan redelijke verwachtingen. Dit wordt ook wel “wettelijke garantie” genoemd. Dit geldt voor alle aspecten van het product. U kunt vanuit uw winkel dit zogenoemde conformiteitsrecht niet beperken in uw leveringsvoorwaarden. Een klant die bijvoorbeeld een wasmachine koopt en vraagt aan de verkoper: "Hoeveel jaar gaat deze wasmachine mee?". Stel de verkoper geeft als antwoord: "Minimaal tien jaar". Dan kan een klant met de machine naar de zaak teruggaan als deze na bijvoorbeeld vijf jaar een groot mankement vertoont en eisen dat dit mankement op kosten van de verkoper wordt hersteld. Dat betekent dat u als verkoper dus duidelijk moet zijn naar uw klant over de levensduur van het door u te verkopen product.

Slijtage en ouderdom zijn uitgezonderd
Slijtage hoort bij de redelijke verwachtingen. Dus een product dat slijt is geen grond om op grond van de wet te eisen dat men tot herstel of vervang overgaat. Bij een conformiteitsprobleem is altijd de winkel aansprakelijk en niet de fabrikant. De winkel kan wel de kosten verhalen op de fabrikant. Zo mogelijk kan er een verrekening plaatsvinden op basis van ouderdom, gerelateerd aan de nieuwwaarde van het product.

Bewijslast bij de klant boven de zes maanden
In ieder geval ligt de bewijslast dat bijvoorbeeld de wasmachine onverwacht snel stuk is, bij de klant. Alleen in de eerste zes maanden draait de bewijslast om: bij elke klacht moet de winkel bewijzen dat hier sprake is van gewone slijtage of onzorgvuldig gebruik en dat de schade dus conform de verwachtingen is.
 


Zoekt u een ervaren jurist voor een goed advies?
Op zoek naar een ervaren en betaalbare jurist om u te adviseren en begeleiden op het gebied van Ondernemingsrecht of Arbeidsrecht?
 
Bel naar mr. drs. J.B. Mulder van Groenendaal Juridische Advisering B.V. te Hilversum (T. 06 55331513) of kijk op www.groenendaal.nu
 
 
 
Heeft u behoefte aan praktische juridische ondersteuning
In de vorm van Juridische Informatie, Modellen, Checklists en Stappenplannen?
 

Voor risicobewust ondernemen met Juridische Modellen, Checklists, Stappenplannen en Informatie
 
Met deze portal blijft u goed op de hoogte en bent u in staat om als niet-jurist de belangrijkste juridische valkuilen te vermijden. 
 
- Inclusief Juridische Vragenservice
 
- Inclusief gratis welkomstgeschenk de software Prognoses en Jaarcijfers, ontwikkeld i.s.m. BDO Accountants (ter waarde van € 79,- excl. BTW)
 
 
Klik hier voor de inhoudsopgave van alle beschikbare Juridische Tools
 
Klik hier om u aan te melden als gebruiker van deze portal


 

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Vergelijkbare artikelen
bankgarantie vragen? maak afspraken over gebruik van bankgarantie
algemene voorwaarden opstellen: kijk uit voor onredelijke algemene voorwaarden
garantie geven op uw producten: hoe zit het juridisch met garantie?
portal - tools voor de bv
kredietverzekering - let op polisvoorwaarden van een kredietverzekering
wat kan er zoal misgaan bij ontslag statutair bestuurder?
de aandeelhoudersovereenkomst: let op consistentie van aandeelhoudersovereenkomst
lease - wat zijn de valkuilen van lease?
aandeelhoudersovereenkomst - wat regelt u in een aandeelhoudersovereenkomst?
managementovereenkomst - wanneer is een managementovereenkomst nodig?

Orders en Opdrachten binnenhalen



Commerciële Tools voor meer Omzet (Zowel Off line als Online)

Helpt u dagelijks met Verkooptools, Verkoopmodellen, Checklists en Stappenplannen op het gebied van Marketing & Sales. Lees meer > ...