Garantie geven op uw producten: Hoe zit het juridisch met Garantie?
Juridisch - Artikelen
Als een winkel heeft en u verkoopt producten dan zult u ongetwijfeld te maken hebben met boze of teleurgestelde klanten die met een gekocht product bij uw winkel terugkomen. In bepaalde gevallen hebben ze nog garantie. In andere gevallen is de garantietermijn verstreken maar wil uw klant toch een nieuw product. Bijvoorbeeld als een wasmachine tien jaar mee behoort te gaan en er al na drie jaar mee ophoudt. Hoe zit het met het verschil tussen garantie en wettelijke garantie (conformiteit)?
Garantie ook buiten de garantietermijn?
Bij het voorbeeld van de wasmachine: een klant heeft toch de winkel geeft aan dat zij slechts 1 jaar garantie geeft op de wasmachine en verwijst de klant door naar de fabrikant. De klant beweert echter dat deze toch recht op garantie heeft gedurende de gehele levensduur. Kan deze klant bij de winkel toch garantie gaan claimen of is dit een verloren zaak?
Garantie is niet hetzefde als "recht op een goed product"
‘Garantie’ en ‘recht op een goed product’ zijn niet hetzelfde. Juridisch gezien hebben beide begrippen geheel verschillende betekenissen.
Garantie
Garantie (art. 7:6a BW) wil zeggen dat de verkoper een bepaalde garantie heeft toegezegd en ook heeft vastgelegd in een zogenoemd garantiebewijs (art. 7:6a lid 4). De klant mag van de verkoper eisen dat het apparaat doet wat de fabrikant of winkel garandeert gedurende de garantietermijn. Een garantie “deze wasmachine werkt drie jaar probleemloos” betekent dus dat u met elk probleem binnen drie jaar mag eisen dat de machine gratis hersteld wordt.
Garantie kan volledig worden gegeven op een product of worden beperkt tot bepaalde aspecten van het product. Een garantie kan zowel door de winkel als door de fabrikant worden verleend en de klant moet dan die partij aanspreken.
Wettelijke garantie (conformiteit)
De wet (art. 7:17 BW) zegt dat de consument recht heeft op een product dat voldoet aan redelijke verwachtingen. Dit wordt ook wel “wettelijke garantie” genoemd. Dit geldt voor alle aspecten van het product. U kunt vanuit uw winkel dit zogenoemde conformiteitsrecht niet beperken in uw leveringsvoorwaarden. Een klant die bijvoorbeeld een wasmachine koopt en vraagt aan de verkoper: "Hoeveel jaar gaat deze wasmachine mee?". Stel de verkoper geeft als antwoord: "Minimaal tien jaar". Dan kan een klant met de machine naar de zaak teruggaan als deze na bijvoorbeeld vijf jaar een groot mankement vertoont en eisen dat dit mankement op kosten van de verkoper wordt hersteld. Dat betekent dat u als verkoper dus duidelijk moet zijn naar uw klant over de levensduur van het door u te verkopen product.
Slijtage en ouderdom zijn uitgezonderd
Slijtage hoort bij de redelijke verwachtingen. Dus een product dat slijt is geen grond om op grond van de wet te eisen dat men tot herstel of vervang overgaat. Bij een conformiteitsprobleem is altijd de winkel aansprakelijk en niet de fabrikant. De winkel kan wel de kosten verhalen op de fabrikant. Zo mogelijk kan er een verrekening plaatsvinden op basis van ouderdom, gerelateerd aan de nieuwwaarde van het product.
Bewijslast bij de klant boven de zes maanden
In ieder geval ligt de bewijslast dat bijvoorbeeld de wasmachine onverwacht snel stuk is, bij de klant. Alleen in de eerste zes maanden draait de bewijslast om: bij elke klacht moet de winkel bewijzen dat hier sprake is van gewone slijtage of onzorgvuldig gebruik en dat de schade dus conform de verwachtingen is.
Meer informatie?
Meld u zich aan als gebruiker van de portal Juridisch Veilig Ondernemen (JVO). U krijgt dan de beschikking over veel praktische juridische informatie waarop u kunt terugvallen met uw bedrijf. Ook krijgt u toegang tot onze Juridische Vragenservice voor Ondernemersvragen.
Voor een bedrag van iets meer dan tien euro per maand (excl. BTW) kunt u dagelijks gebruik maken van de juridische adviezen, tools, voorbeeldmodellen en de gratis Juridische Vragenservice.
Klik hier voor meer informatie en aanmelden
Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief
|