1
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

Opvolgen offertes een kwestie van consequent nabellen

Het komt iedere verkoper bekend voor. Een offerte gemaakt, zag er prima uit. Na een maand nog steeds geen reactie. En wat doet u om uw offerte op te volgen? Zelf bellen leverde niets meer op dan de bekende “uitstelvarianten”. “Volgende week weten we meer”. “Degene die erover beslist, zit in het buitenland”. Enzovoort. In zo’n situatie is het belangrijk dat uw offertes goed worden beheerd en systematisch worden opgevolgd zodat de opvolging zo min mogelijk tijd kost.


Allereerst is het alleszins redelijk een actie van de klant te verwachten. Aangezien een opdrachtgever u vroeg een actie te ondernemen, mag u in alle redelijkheid hierover een feedback verwachten. Beslissingsprocessen zijn vaak gebonden aan interne procedures (een vakantie van enkele weken kan al voor een behoorlijke vertraging zorgen) of zijn gebonden aan specifieke behoeften van klanten. Blijft u volhouden, dan zal uw kans op succes sterk toenemen.

Wat kunt u doen?  

Laat weten dat u gaat uw offerte gaat opvolgen. Als u bij uw eerste contact te horen krijgt dat men nog geen antwoord heeft, geef dan aan dat u binnen twee weken (stel zelf een termijn voor, laat dit niet afhangen van wanneer zij denken een antwoord te hebben!) zal terug bellen. Houd het initiatief aan uw kant!





Let op de vervaldatum van de offerte
Bel op de "vervaldag" terug om aan te geven dat het aanbod nog een maand geldig blijft.

Stuur aanvullende informatie
Stuur extra informatie over technische aspecten, inhoudelijke productaspecten, gebruikerservaringen van andere klanten of nieuwe ontwikkelingen. Het maakt niet uit wat, als u maar iets doet om regelmatig van u te laten horen.  Doe dit maximaal één maal per maand. Zo zorgt u niet voor overlast bij uw klant, verliest u geen tijd en blijft de offerte toch actueel bij de klant. Opvolgen van uw offerte is op deze manier een activiteit die u inpast in uw dagelijkse werkzaamheden.

Hulp nodig en meer informatie? 
Meld u dan aan als gebruiker van de portal Orders & Opdrachten Binnenhalen. Klik hier voor meer informatie en aanmelden

 

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Dit artikel  behoort tot onze portal  Orders & Opdrachten Binnenhalen Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen. 

Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.   

CD-ROM Acquisitie

CD-ROM Offertes Schrijven
CD-ROM Offertemanager

Software Offerteberekeningen Maken (versie Zakelijke Dienstverlening, Productie en Ambacht)
Software Offerteberekeningen Maken (versie Detailhandel en Groothandel)
Software Offertes Schrijven

Software Verkoopbrief Schrijven

Software Belscript Schrijven

Vergelijkbare artikelen
Waarom veel offertes niet scoren
Met goed taalgebruik meer omzet
Opvolgen offertes een kwestie van consequent nabellen
Offertes Maken: Schrijf Systematische offertes
Tips bij het maken van een offerte
Offerte Model toepassen zorgt voor hogere offertescore
Offerte schrijven voor een dienst: denk er goed over na!
Offerte uitbrengen in soorten en maten
Offertes Schrijven doet u niet voor iedere klant!
Offerte versturen ja of nee?



Nieuwe abonnees ontvangen geheel gratis de CD-ROM Grip op Offertes Schrijven, inclusief een handzaam boekje over het schrijven van scorende Offertes. (winkelwaarde € 69,-). Deze CD-ROM is speciaal ontwikkeld voor verkoopmedewerkers die offertes schrijven.

(*) U ontvangt het welkomstgeschenk na betaling van het abonnementsgeld. Dit aanbod is niet geldig bij het kennismakingsabonnement.