1
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

Social Media op het werk: zorg voor een Protocol Social Media

Juridisch - Artikelen

Ook uw werknemers hebben ongetwijfeld een profiel op Facebook, Hyves, Linkedin en Twitter. Het gebruik social media is ongekend populair, ongeveer tien miljoen mensen hebben een Hyvespagina. Het gebruik van social media door uw werknemers kent met betrekking tot de belangen van uw bedrijf zowel positieve kanten als negatieve kanten.

Voordelen Social Media voor uw bedrijf
Enerzijds zijn er de waardevolle nieuwe contacten die social media kunnen opleveren voor uw onderneming. Ook kunt u sociale media inzetten om te kijken wat voor persoon u binnenhaalt bij een sollicitatie op een vacature. Uw personeelsmanager zal bepaalde websites ongetwijfeld geregeld bezoeken voor ‘interessante’ achtergrondinformatie over een sollicitant. U als  werkgever doet daar uiteraard uw voordeel mee.


Negatieve kanten van Social Media voor uw bedrijf
Maar anderzijds zijn er ook contacten die behoren tot de prive situatie van uw werknemer. Hoe kunt u er als werkgever voor zorgen dat de negatieve aspecten van social media voor uw bedrijf niet ‘de spuigaten uitlopen’.

Er bestaat tevens een kans dat uw werknemers uw imago als ondernemer beschadigen door vertrouwelijke bedrijfsinformatie te delen op Facebook. Of u als baas uitmaken voor looser of erger. Wat kunt u als werkgever daartegen doen?




De oplossing voor de negatieve kanten

Uitingen van uw werknemers in hun vrije tijd op sociale netwerksites zijn privé. Daar heeft u als werkgever in de regel niets over te zeggen. Als u als werkgever in een specifiek geval wilt ingrijpen dan zal dat per geval moeten worden bekeken en is de hoofdlijn dat u als werkgever een gerechtvaardigd belang moet hebben bij deze bemoeienis. Daarbij speelt ook de functie van de betreffende werknemer een rol. Hoe meer de werknemer een uithangbord is van uw organisatie, hoe groter de kans op schade van uw goed opgebouwde reputatie. En dus heeft u een groter belang bij ingrijpen.

Het is echter wel ten zeerste aan te bevelen om binnen uw onderneming gedragsregels op te stellen voor gebruik van internet, email én sociale netwerksites. Dat kunt u doen door een extra paragraaf toe te voegen aan uw huishoudelijk reglement.

U kunt er ook voor kiezen om een apart Social Media Protocol op te stellen en in uw bedrijf in te voeren. Meld u zich aan als gebruiker van de portal Juridisch Veilig Ondernemen (JVO) dan krijgt u naast een aantal stappenplannen en checklists tevens de beschikking over een Model Social Media Protocol.

Meer informatie en aanmelden?
Meld u zich aan als gebruiker van de portal Juridisch Veilig Ondernemen (JVO). Voor een bedrag van iets meer dan tien euro per maand (excl. BTW) kunt u dagelijks gebruik maken van de vele juridische adviezen, tools, voorbeeldmodellen en de gratis Juridische Vragenservice.
Klik hier voor meer informatie en aanmelden

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Vergelijkbare artikelen
social media op het werk: zorg voor een protocol social media

Orders en Opdrachten binnenhalen



Commerciële Tools voor meer Omzet (Zowel Off line als Online)

Helpt u dagelijks met Verkooptools, Verkoopmodellen, Checklists en Stappenplannen op het gebied van Marketing & Sales. Lees meer > ...