1
Laatste Artikelen
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

Betalingsgedrag slecht? Hoe verbetert u het betalingsgedrag van uw klanten?

Juist in tijden van economische crisis is het betalingsgedrag van uw klanten erg belangrijk. Nederlandse bedrijven hanteren in 2013 een striktere betalingstermijn dan vorig jaar. Dit verbeterde betalingsgedrag uit zich in het terugbrengen van hun gemiddelde betalingstermijn voor binnen- en buitenlandse klanten van 33 naar 30 dagen.

Slecht betalingsgedrag: Wat is het probleem?
Hoe is het betalingsgedag van uw klanten? Krijgt u bij het nabellen van uw debiteuren opvallend vaak dezelfde smoezen te horen?

“U belt zeer ongelegen.”
“De persoon die daarover gaat is net in vergadering.”
“De factuur is nog niet goedgekeurd.”
“Ik heb nog geen tijd gehad om ernaar te kijken.”
“We hebben op het moment te weinig saldo”

Een goed debiteurenbeheer is in zo’n situatie van groot belang voor het voortbestaan van uw bedrijf. In die zin is een goed debiteurenbeheer een absolute must voor het betalingsgedrag van uw klanten.

Slecht betalingsgedrag van uw klanten: Wat is de oplossing?
Het betalingsgedrag van uw klanten kunt u zelf beïnvloeden. De vraag is alleen hoe. Hoe krijgt u uw debiteur zo ver dat hij sneller aan de betalingsverplichting voldoet, zonder deze als klant te verliezen? Door het gebruik van de juiste software kunt u uw debiteuren positief beïnvloeden. Zodat zijn betalingsgedrag verandert.

Optimaal betalingsgedrag van uw klanten: Hoe realiseert u dat?
Het zelfstandig veranderen van het betalingsgedrag zonder hulpmiddelen van buitenaf lukt de meeste bedrijven niet. Gebrek aan tijd en gebrek aan mankracht maakt van debiteurenbeheer echter een ondergeschoven kindje. Interne processen die vaak niet op orde zijn veroorzaken te late betalingen door de klant. Dat kost uw bedrijf veel geld: Vele arbeidsuren voor het bijhouden van openstaande posten, het sturen van herinneringen en aanmaningen en het nabellen met debiteuren, maar ook door onnodig hoge rentelasten op uw werkkapitaal.


Wilt u weten wat uw juridische mogelijkheden zijn om uw klanten sneller te laten betalen?

Laat u adviseren door een bedrijfsjurist.
 

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Dit artikel behoort tot onze portal Financieel Sterk Ondernemen. Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen.

Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.

CD-ROMS
CD-ROM Grip op Financiele Zaken

SOFTWARE
Software Prognoses en Jaarcijfers
Software MKB Kosten Monitor
Software MKB Omzet Monitor

Vergelijkbare artikelen
een originele aanmaning van debiteuren
debiteurenbeheer pakt u zo aan...
effectief debiteurenbeheer van belang voor uw bedrijfscontinuïteit
werken aan een goed debiteurenbeheer
elektronisch factureren: de voors en tegens van elektronisch factureren
uw debiteur betaalt veel te laat? bereken wettelijke rente!
debiteurenbeheer en aanpakken van wanbetalers: wat kan de rechter voor u doen?
debiteurenbeheer en wanbetaling: stappenplan ter beperking van uw risico
debiteurenbeheer: wat u moet weten over debiteurenbeheer
debiteurenbeheer: neem preventieve maatregelen

Als nieuwe gebruiker van Financieel Sterk Ondernemen ontvangt u de software Prognoses & Jaarcijfers (ontwikkeld i.s.m. Deloitte) helemaal gratis! (winkelwaarde € 79,-)

(*) U ontvangt het welkomstgeschenk na betaling van het abonnementsgeld. Dit aanbod is niet geldig bij het kennismakingsabonnement.